Langkau ke kandungan utama

Intelek Muda dicetak rompak

Oleh ZAMRI MOHAMAD

Plagarisma dalam dunia penulisan merupakan satu unsur jenayah intelek yang sama seriusnya seperti jenayah cetak rompak yang lain. Dunia akademik memandang plagarisma sebagai satu penyakit yang membunuh perkembangan intelek dan membunuh jaminan pemeliharaan karya asli seseorang apabila ia siap dihasilkan. Ia pernah menjadi isu kampus dan mencetuskan kebimbangan para pensyarah apabila melihat fanomena ini semakin menjadi-jadi di kalangan para pelajar mereka.

Tiru meniru dalam dunia penulisan bukanlah sesuatu yang baru. Meniru sebuah idea yang sudah dizahirkan dalam sebarang bentuk termasuklah dalam bentuk bertulis tidaklah menjadi kesalahan sekiranya ia dipersembahkan semula dalam bentuk yang lain. Undang-undang tidak melindungi idea tetapi penzahiran dalam bentuk yang jelas dilihat, didengar dan dirasa sememangnya menjadi satu aset pencipta yang wajar dijaga hak-haknya.

Malang sekali sekiranya budaya tiru-meniru dalam penulisan berlarutan kepada amalan plagarisma yang seratus peratus mengambil sejumlah besar idea yang telah dizahirkan dari kepala sehinggalah ke hujung jari kaki karya tersebut.

Plagiarisma dalam dunia penulisan hari ini sangat mudah dengan adanya teknologi internet. Berbanding dengan amalan plagiarisma terdahulu, kaki-kaki plagiat perlu menggunakan helah secara bijaksana dengan menggunakan sumber yang terhad. Tetapi ini tidak bermakna sumber maklumat internet yang luas dan bebas diambil ini akan memberi jalan keluar kepada mereka melakukannya tanpa dikesan.

Perisian berasaskan internet telah diwujudkan dalam usaha membendung gejala ini. Kewujudan perisian seperti iThenticate dan Turnitin merupakan usaha-usaha di peringkat teknologi tinggi untuk membendung keadaan ini. Turnitin telah digunakan oleh insitiusi-insitusi pendidikan di 80 buah negara untuk memeriksa hasil kerja akademik para pelajar. Menurut laporan pembekal perisian ini, didapati hanya satu peratus pelajar memplagiat keseluruhan sumber, 29% memilih beberapa bahagian tertentu dari sumber untuk disalin semula dan 70% tidak memplagiat sama sekali.

Manakala perisian iThenticate disediakan khusus bagi pasaran lebih luas seperti badan-badan korporat, kerajaan, penerbit dan persendirian. Mungkin para penulis memerlukan perisian seperti ini pada masa hadapan untuk melindungi hasil penulisan mereka sendiri pada masa hadapan. Ia membantu penulis untuk mengenalpasti plagiarisma karya secara maya dengan mencari teks secara digital beserta analisis.

Keadaan ini tidak akan berhenti di sini. Mencetak rompak karya tanpa izin dan tanpa memberi kredit kepada pemilik asalnya merupakan satu risiko dan taruhan terhadap kredibiliti serta masa depan pelakunya. Mencetak rompak dan mencuri hakcipta seorang penulis secara bulat-bulat memberi penulis beberapa alternatif non-technology.

Pertama dengan menggunakan badan pelaksana dan penguatkuasa undang-undang yang sedia ada. Laporan polis boleh dibuat oleh penulis terhadap hasil karyanya yang telah dicuri hakcipta. Seterusnya, ia boleh dibawa ke mahkamah bagi tuntutan ganti rugi dan akhir sekali dengan menggunakan tindakan undang-undang ke atas penerbit hasil karya ciplak itu baik berbentuk akademik mahupun non akademik.

Plagarisma, ciplak, cetak rompak atau apa sahaja istilahnya, tanpa izin penulis, tanpa menyebut sumbernya dan tanpa pengetahuannya, ia adalah jenayah intelek yang serius.

Ulasan

zaman langit terbuka ini kadang kala susah juga ya.

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .