Langkau ke kandungan utama

Apabila modul trainer menjadi surat cinta peserta


Pada tahun ini saya kerap menjalankan survey dalam setiap kursus organisasi dan individu dengan bertanya soalan yang mudah, "Mohon bertanya, di manakah modul Tuan dan Cik Puan berada selepas bengkel terdahulu?"

Mereka memandang sesama sendiri dan ketawa.

Inovasi modul bukan sahaja dari aspek pengisian malah pakejing dan fungsi modul selepas trainer tidak berada dalam kursus.



Pada tahun 2011, kami mencuba kaedah modul organik, kesanya, peserta menggunakan modul itu dan terus menulis sehingga setiap kali idea timbul mereka menconteng modul organik itu.

Pada tahun ini, saya sedang menguji modul TIP bagi melihat sejauh mana ia akan dibawa oleh peserta selepas bengkel.

Kerap saya berfikir, bagaimana modul akan terus dibawa dan tidak dibuang atau disimpan dalam kotak sahaja? Bagaimana saya dapat mengejar peserta meskipun saya jauh daripada mereka?

Sementara menantikan modul yang menjadi cara hidup hasil sentuhan Puan Bintu Azizul Zaisara selepas bengkel TAMRIN 'Sharpen The Saw', Menguasai Pemasaran menggunakan metod Gorila Marketing.

Ada sesiapa mahu menukarkan pengalaman menjadi karya. Marilah ke mari.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .