Langkau ke kandungan utama

Mempengaruhi Bos Gaya Streetsmart di rak Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU)



Kini kakitangan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) dapat membaca buku Mempengaruhi Bos Gaya Streetsmart. Buku ini kini boleh didapati di rak Perpustakaan Mampu.

Mengenai buku Mempengaruhi Bos Gaya Streetsmart

Buku Mempengaruhi Bos Gaya Streetsmart adalah adunan cerita-cerita dari pelbagai sumber meliputi temu ramah, kajian-kajian kes, pemerhatian dan rujukan pakar bagi memantapkan persembahan buku ini. Berbeza daripada buku-buku lain, Mempengaruhi Bos Gaya Streetsmart membawa kepada perspektif baru mengenai pengaruh dan bagaimana ia boleh digunakan pembaca dalam organisasi.

Prakata
Kuasa rangkaian pembaca!

Bahagian 1 : Kuasa pengaruh dalam organisasi

Bab 1: Siapa Pengaruh Siapa
Bab 2: Selarikan tujuan dan peraturan membina pengaruh
Bab 3: Pekerja dan bos menilai sesama sendiri
Bab 4: Pekerja membunuh pengaruh sendiri

Bahagian 2 : Tingkatkan kelebihan diri

Bab 5: Melangkah ke organisasi dengan langkah bergaya
Bab 6: Pekerja adalah pemimpin berpengaruh
Bab 7: Superman organisasi terbang melayang
Bab 8: Susun batu-bata pengaruh sehingga ke atas
Bab 9: Si talam dua muka, double agent dalam organisasi
Bab 10: Pengaruh palsu daripada serbuk putih
Bab 11: Jelajah dan jajah dunia kerja saudara
Bab 12: Imej organisasi pakaian kita
Bab 13: Gopoh berkongsi maklumat diri terjerat
Bab 14: Beri sedikit peroleh sedikit
Bab 15: Apabila pemegang diploma menjadi tukang bersih

Bahagian 3 : Kuatkan kuasa rangkaian

Bab 16: Apabila Sultan Mahmud dipengaruhi dua perosak
Bab 17: Kisah lima pekerja di kilang biskut
Bab 18: Membina pengaruh melalui kesatuan sekerja
Bab 19: Petua para sahabat bekerja secara berpengaruh
Bab 20: Carilah Abu Bakar dalam organisasi saudara
Bab 21: Tingkatkan pengaruh dengan cermin hidup

Bahagian 4 : Kuasa minda pekerja

Bab 22: Timbulkan kreativiti ke dalam organisasi
Bab 23: Terjun ke dalam laut biru, keluar dari laut merah
Bab 24: Laut biru dan penciptaan idea
Bab 25: Menggunakan idea sebagai pintu keluar
Bab 26: Bos garang menjadi bos mesra
Bab 27: Ilmu kuasa mencipta pengaruh
Bab 28: Ilmu pencetus hormat kepada Adam
Bab 29: Lain bos lain cara dengarnya

Bahagian 5 : Kuatkan nilai integriti

Bab 30: Bawah rasa manis, atas rasa pahitnya
Bab 31: Integriti pencetus magnet pengaruh
Bab 32: Genius Muhammad bin Abdullah mempengaruhi hati
Bab 33: Determinasi 100 peratus menjaga amanah
Bab 34: Berpengaruh tetapi tidak murah
Bab 35: Bercinta di pejabat, bawa hormat ataupun penamat

Bahagian 6 : Jelajahi dunia bos

Bab 36: Kayakan bos berkali-kali
Bab 37: Sesuaikan budaya orang jadi budaya diri
Bab 38: Bersakit-sakit dahulu, cipta pengaruh kemudian
Bab 39: Cari orang yang lebih tahu
Bab 40: Di dalam pekerja di luar rakan
Bab 41: Gelombang-gelombang positif buat bos
Bab 42: Memahami bos melalui bahasa warnanya
Bab 43: Rakan dan bos menjadi musuh ciptaan
Bab 44: Rungkai dilema bos, jadilah penyelamatnya
Bab 45: Semakin suka semakin berpengaruh
Bab 46: Siapa sedia berkata, baik bos!

Penutup

Biodata penulis

Siapa Pengaruh Siapa

Topik yang dibincangkan menarik. Kisah seorang pekerja yang baru dinaikkan pangkat. Pelbagai andaian dibuat, ada yang berkata pekerja itu ada hubungan dengan bos, ada pula mengesyaki pekerja itu ada melakukan benda-benda mistik sehingga bos menyukai dirinya.

Kata seorang pekerja, “Pengaruhi orang lain bukan perkara yang baik. Kita akan salah guna kuasa.”

Jawab seorang lagi, “Sekiranya tidak mempengaruhi orang, orang lain tidak akan pandang kerja kita.”
Respons orang ketiga, “Kenapa beria-ia benar hendak mempengaruhi orang, buat sahajalah kerja yang diberi!”

Maksud Pengaruh Melalui Kaca Mata Siapa

Perkataan pengaruh dalam bahasa Inggeris influence dikembangkan daripada bahasa Latin, influere bermaksud bergerak bersama-sama. Maksud pengaruh dihubungkaitkan dengan perkara-perkara berikut.


• Kuasa yang memberi kesan.
• Mengawal dan memanipulasi.
• Kemampuan mengubah haluan melalui keputusan.
• Mengubah tingkah laku.

Pengaruh Adalah Perbuatan Harian
Kajian mendapati pengaruh adalah proses kerja harian. Ia sebahagian daripada diri. Sebahagian orang sedar kuasa pengaruh berada dalam diri dan sebahagian orang lagi melihat pengaruh sebagai perkara biasa. Pengaruh adalah tindakan. Ia memerlukan latihan melalui rutin. Pengaruh mempunyai konteks yang luas dan diguna pakai dalam pelbagai keadaan.

Nota: Buku ini akan berada di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009, di gerai buku PTS Publication and Distributor, Dewan Tun Razak, PWTC. Dapatkan di sana.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .