Langkau ke kandungan utama

Cerita tiga tahun dahulu



Saya menyelongkar peti e-mel bagi melihat kiriman-kiriman lama. Sehinggalah saya membaca kembali e-mel bertarikh 16 Julai 2004. E-mel ini sudah berusia hampir empat tahun. E-mel ini mengubah perjalanan hidup saya sebanyak 360 darjah. Inilah kali pertama saya mendengar nama PTS Publication and Distributor. Ia adalah kiriman Tuan Fauzul Na'im Ishak. Beliau merupakan Pengurus PTS Millenia kini.

Bunyi e-melnya begini; (klik gambar)

Name = Fauzul Na'im Ishak
URL = fauzuln@pts.com.my
Visit = Yes, I would visit again
Hear About = Link from another site
Comments =
Assalamualaikum, pertama sekali saya ingin mengucapkan tahniah di atas usaha penulisan yang dibuat oleh pihak saudara. Pertama sekali saya ingin memperkenalkan diri. Saya adalah Pengurus Penerbitan PTS Publications & Distributors Sdn Bhd (PTS). PTS adalah sebuah syarikat milik penuh bumiputera yang menerbitkan karya semi akademik berbahasa Melayu. Pihak PTS ingin mengadakan kerjasama dengan pihak saudara dalam menerbitkan lebih ramai karya ilmu dalam pasaran di Malaysia. Produk kami boleh dilihat melalui laman web kami di www.pts.com.my. Jikalau pihak saudara berminat bolehlah menghubungi saya di talian 0123804555. Perhatian daripada pihak saudara amat saya hargai.

subject = Survey Results
REMOTE_HOST: 220.128.50.234

Apa yang saya pelajari daripada e-mel ini.

Rupa bentuk laman web yang sudah diubah seratus peratus masih boleh dilihat imejnya di dalam buku Cari Duit Cara Mudah Sebagai Penulis Bebas. Jawapan saya kepada e-mel ini ialah tidak secara hormat kerana ketika itu saya fikirkan saya tidak layak menulis buku sehinggalah setahun selepas itu.

Apabila saudara sudah mula menulis di akhbar, majalah dan forum-forum internet, saudara bina laman web atau blog. Kemaskini dengan siri penulisan yang disiarkan. Insya Allah, saudara mungkin dihampiri oleh penerbit yang berpotensi. Selepas diselidiki latar belakangnya, teruskan impian menulis buku pertama!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .