Langkau ke kandungan utama

Tip menulis 2-3 buku serentak

Respon kepada Tuan Mohamad Saat

Tuan dirahmati Allah.

Buat pengetahuan Tuan, saya sendiri lebih banyak memiliki buku-buku kaedah menulis bagi keperluan majalah dan akhbar berbanding buku cara menulis buku.

Saya didedahkan kepada teknik penulisan buku apabila menyertai ahli keluarga PTS.

Kami didedahkan dengan kaedah KJ Method. Satu kaedah yang diperkenalkan oleh Kawakita Jiro. Kaedah ini mempercepatkan dan meningkatkan produktuviti penulis berkarya 3-4 buku pada satu-satu masa. Ini adakah teknik yang diwajibkan kepada semua penulis PTS dikendalikan oleh Puan Ainon Mohd.

Secara umumnya, setiap penerbitan mempunyai pendekatan dan kaedah tersendiri bagi buku-buku yang diterbitkan. Ia bergantung kepada kajian pasaran buku yang dikendalikan oleh penerbit.

Pertama, jangan tulis buku yang dicadangkan.

Berjumpalah dengan penerbit dan berbincang dengan penerbit. Kebanyakan penerbit menginginkan kertas cadangan bagi mendapatkan idea dan kekuatan buku bagi dipasarkan. Sebagai contoh, dalam amalan kerja PTS mereka memberikan panduan ini.

http://motivasiminda.files.wordpress.com/2007/09/panduan_menulis_kertas_cdgn_buku.pdf

Kedua, setelah dipersetujui, mulakan menulis buku menggunakan kaedah KJ Method.

Di sekolah kita diajar menulis menggunakan pendekatan linear. Kita diajar menulis dengan permulaan, isi pertama, kedua dan ketiga kemudian diakhiri dengan penutup.

Kaedah ini mempunyai kelemahan tersendiri. Sekiranya penulis tidak dapat bermula dengan isi pertama, secara automatik isi kedua dan ketiga akan terbantut.

Dengan menggunakan kaedah KJ Method, kita diajar kaedah tidak linear. Kita bermula dari mana sahaja. Apabila timbul idea, terus senaraikan. Jangan kira sama ada ia idea bagi bab pertama, kedua atau seterusnya. Teruskan menulis seberapa banyak poin-poin yang timbul dalam kepala.



Senaraikan sahaja tanpa fikir mana poin awal dan poin akhir. Senaraikan kesemuanya.

Ketiga, mulakan menulis isi.

Seorang penulis buku akan menggunakan buku-buku dan bahan lain bagi menghasilkan karya. Minimum sebuah karya memerlukan sepuluh buku berkaitan bagi menulis bukunya sendiri.

Mulakan dari mana-mana poin yang Tuan ingin tulis. Sasarkan jangkaan waktu bagi menghasilkan sebuah buku. Misalnya 3 bulan bagi sebuah buku. Ada penulis menulis satu poin sehari dengan 2-3 halaman bagi satu poin. Ada yang rajin menulis lebih sekitar 4-5 halaman sehari. Lakukan secara konsisten.

Teknik penulisan boleh dilihat daripada buku-buku bestseller luar negara. Kaji dari gaya bahasa, cara mereka menggabungkan cerita, fakta, huraian dan perbandingan dan cara susunan isi kandungan. Kita tiru konsep yang terbaik.

Gunakan bahasa Melayu yang standard agar ia mudah diadaptasi ke bahasa lain jika bersesuaian bagi pasaran luar Malaysia.

Setiap satu poin disimpan sebagai satu fail Word.


Keempat, penggunaan gaya bahasa yang dekat dengan pembaca.

Pembaca adalah genius dan mereka tidak mahukan buku yang mengajar-ajar dan menyuruh mereka. Sebagai contoh:

Ibu bapa mestilah menyayangi anak mereka. Pembaca akan membaca Oh, awak ingat saya tidak sayang anak? Sehingga perlu diberitahu.

Perkataan mesti, janganlah, hendaklah, sepatutnya atau sebarang bentuk ayat mengarah-arah hanya digunakan dalam proses kerja atau hukum.

Tukar kepada, Kasih sayang ibu bapa adalah formula ketenangan anak, atau apa sahaja ayat bersifat neutral.

Kelima, susun semula poin-poin dalam kategori yang sama.

Ada poin-poin yang sama kategorikan dalam satu folder. Sebagai contoh


Keenam, susun semula bahan mengikut isi kandungan.




Manuskrip biasanya dalam lingkungan 200 halaman dengan jarak langkau dua baris dan font Times New Roman saiz 12. Ia dihantar dalam softcopy (CD) dan hardcopy (bercetak).

Insya Allah, jika Tuan ada apa-apa persoalan lain, saya akan berada di Popular Ampang Point pada 4 Novemberi 2007 jam 2.30-4.30 petang. Kita boleh berjumpa di sana.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Kabar gembira!! Buat yang suka nulis-nulis, buat penulis muda, buat para blogger, buat temen2 yg hobi nulis tapi belum bisa buat buku, belum percaya diri, sekarang sudah ada medianya,

Penulis-Indonesia.com, kayak Friendster tapi khusus buat yang hobi nulis, penulis, pujangga, penulis naskah, blogger...

fasilitasnya juga cukup oke, lengkap dgn alamat pribadi untuk profil, blog, dan album...ada chatnya juga loh :)
Baru dibuka 1 Januari 2008 lalu, skrg membernya sudah 300an :) rame buanget loohh aktifitasnya!!

Cepetan gabung ya :)
di sini alamatnya :

Penulis-Indonesia.com atau tanpa tanda -
PenulisIndonesia.com

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .