Langkau ke kandungan utama

Rezeki kuasa tiga!




Saya memutarkan kembali lagu lama yang berada dalam simpanan. Lagu Nothing Gonna Change My Love For You nyanyian Glenn Medeiros pada tahun 1987. Kisah populariti beliau dilihat sebagai rezeki atas rezeki dan atas rezeki.

Penyanyi kelahiran Hawai ini mula pada mulanya merakamkan lagu ini dan hanya disiarkan di stesyen radio dan televisyen Hawai. Kepopularan beliau di Hawai setakat itu sahaja.

Sehinggalah seorang juruhebah radio membeli album Glenn di Hawai ketika beliau bercuti. Juruhebah dari Amerika Syarikat memutarkan lagu Nothing Gonna Change My Love For You dan meletup di sana. Amerika menerima baik kedatangan penyanyi dari Hawai ini.

Glenn yang pada mulanya dikenali di sekitar Hawai kemudian di Amerika Syarikat juga mendapat tempat di Eropah. Tidak ada pegawai pemasaran atau pegawai promosi yang menghantar albumnya ke sana.

Cerita yang sama terjadi sekali lagi. Seorang juruhebah dari Eropah yang sedang bercuti di Amerika membeli album Glenn dan memainkan lagu tersebut di stesyen radionya. Sekali lagi nama Glenn dan lagunya meletup!
Rezeki di Hawai, rezeki di Amerika dan rezeki di Eropah. Jualan album anak muda yang hanya berusia 25 tahun ketika itu adalah sejumlah 10 juta album di seluruh dunia dan tersenarai dalam carta Billboard dan hit nombor satu di Belgium tidak sampai dua tahun. Album beliau juga mendapat anugerah emas.

Saya mempelajari beberapa perkara daripada peristiwa ini.

Adakalanya kita hanya melihat diri kita mempunyai potensi tempatan tetapi orang lain melihat kita lebih daripada sempadan itu.

Kejayaan yang kita kecapi bukan kejayaan individu, tanpa ada yang menyokong dan berkata anda boleh lakukan, kita tidak akan ke mana.

Satu bakat sahaja tidak akan berkembang jika tidak digabungkan dengan bakat orang lain.

Jika bakat nyanyian Glenn tidak digabungkan dengan bakat pujuk rayu sang DJ di konti radio, belum tentu Notting Gonna Change My Love For You meletup sehingga hari ini!

Sama juga menjadi penulis. Penulis tidak boleh bergerak sebagai individu, tetapi bergerak sebagai penulis dengan bantuan penerbit dan media serta pembaca! Ia akan menjadi kejayaan bersama!

Hmm orang pandang saya dengan kening terangkat sambil berkata, "Orang muda berjiwa oldies...."

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .