Langkau ke kandungan utama

Hantu Melayu kaya raya


Ini adalah respon kepada entri di universiti PTS: Rekod Jualan Buku Thriller Hantu Tamar Jalis Mengalahkan DaVinci Code.

Respon saya:

Saya adalah pengikut novel Tamar Jalis sejak zaman sekolah.

Daripada satu sumber, beliau telah menulis lebih 15 buah novel bagi siri ini. Harganya sekitar RM4.50-RM9.00. Diterbitkan oleh Variapop, penerbit majalah Variasari.

Kekuatan Tamar Jalis selain daripada kisah hantunya.

1. Bahasa Melayu yang digunakan Bahasa Melayu standard. Tidak ada bahasa pasar antara beliau dengan datuknya.

2. Petua-petua, adat, kepercayaan dan sosio ekonomi orang Melayu kampung dan bandar diceritakan dengan begitu baik sekali. Malah penulisnya dapat menceritakan dengan jelas beza hidup dan amalan seharian serta budaya Melayu semenanjung dan di seberang.

3. Saya masih tidak boleh melupakan watak nenek kepada Tamar Jalis. Gambaran wanita Melayu yang hebat bagi saya. Walaupun ditinggalkan suami bagi tujuan dan tempoh tertentu, masih tenang dan berani. Malah ada satu episod nenek Tamar sendiri berhadapan dengan hantu yang mengganggu tanpa rasa panik ketika dia dan cucunya ditinggalkan datuknya yangberada di kampung lain. Jauh berbeza dengan watak perempuan dalam filem Mistik yang mudah dirasuk dan lari ke sana sini.

4. Novel Tamar Jalis menekankan kepada nilai. Bagaimana hubungan persahabatan orang tua digambarkan melalui karakter datuknya dan orang-orang sekeliling.

5. Siri hantunya kembali kepada satu konsep. Apa pun kekuatan yang dimiliki oleh jin, Allah jualah yang akan mengatasi.

6. Kebanyakkan petua boleh digunakan oleh pembaca. Ia bukan petua-petua reka. Sebagai contoh pernah nenek kepada Tamar Jalis mengajar bagaimana mengubat bisa cakar dan gigitan kucing dengan sejenis daun. Kucing juga ada bisanya.

7. Jalan ceritanya menghubungan dua zaman, era datuknya dan zaman Tamar Jalis sendiri. Konflik timbul antara datuk dan cucu digambarkan begitu menarik dalam beberapa siri.

Puan saya teruja dengan entri ini sehingga saya ingin berkongsi beberapa petikan daripada blog (dengan izin) peminat-peminatnya.

Saudara Nizam Zakaria berkata:

"Tidak keterlaluan juga saya katakan bahawa buku SBDJ dan lain-lainnya membawa kisah ‘coming of age’ protagonis utamanya. Di dalam SBDJ, kita akan melihat bagaimana watak Tamar, dari seorang pemuda awal remaja yang keanak-anakkan, berubah kepada seorang pemuda yang tabah, walaupun kadangkala kompleks idiosinkratiknya. Kita ternyata mempunyai Harry Potter kita sendiri lama sebelum watak ini diwujudkan J. K. Rowling!

Phillip Pullman, seorang penulis fantasi supernatural berkata bahawa kanak-kanak tidak semestinya mahu menjadi hero di dalam cerita yang mereka baca. Tetapi mereka mahu menjadi kawan kepada hero. Di dalam buku SBDJ, Tamar bukanlah hero, tetapi datuknya. Pendekatan yang digunakan Pullman sama dengan pendekatan yang digunakan oleh Tamar Jalis. Satu formula yang jelas berjaya di dalam konteks kaedah membawa pembaca mendekati kepada watak dan seterusnya jalan cerita.

SBDJ telah ditulis di dalam era selepas merdeka. Kesemua cerita di dalam siri ini ditulis pada tahun 60-an...."



http://nizamzakaria.diaryland.com/021113_87.html

Ada juga siri-siri lain yang mengikut jejak Tamar Jalis sepeti Tok Awang Ngah yang merantau dari satu tempat ke tempat dan pada masa sama menyelesaikan masalah hantu dan jin dengan ayat-ayat Quran

Puan, sekiranya PTS mahu turut serta dalam penerbitan buku seram yang ada dua nilai agama dan bahasa, Siri Bercakap Dengan Jin adalah siri yang dicadangkan diterbitkan semula.

Penerbit filem seram mesti menjadikan siri ini rujukan membuat filem yang bagus.

Jangan Pandang Belakang adalah contoh filem yang hampir kepada siri Bercakap Dengan Jin.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .