Langkau ke kandungan utama

Suara hujung talian

Jaga etika ketika menjawab telefon. Itu nasihat kepada diri saya ketika kejadian itu terjadi tiga hari lalu.

Saya sedang membantu sebuah jabatan mempromosikan aktiviti mereka melalui media antarabangsa. menjadi tanggungjawab saya untuk melakukan perkara ini, iaitu menghubungi jabatan berkenaan untuk mendapatkan maklumat perkembangan.

Seingat saya, saya menghubungi beliau sebanyak tiga kali pada tiga hari berbeza. Hari pertama memaklumkan bahawa surat telah dihantar. Hari kedua, bertanyakan sama ada maklumat boleh diperolehi pada hari itu. Hari ketiga iaitu hari terakhir untuk mendapatkan maklum balas beliau.

"Awak tidak beritahu saya pukul berapa perlu dihantar. awak hanya beritahu harinya sahaja. Masih ada 24 jam lagi. Jika saya belum hantar sekarang, itu bukan salah saya," kata pengurus wanita di jabatan tersebut. Bercampur-aduk bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris.

"Saya cuma hendak mendapatkan maklumat terkini. Pegawai saya sudah bertanyakan perkembangan," jawab saya dengan ketawa yang dibuat-buat.

" Ada sedikit lagi. Saya sedang buat," jawabnya lagi.

Amboi manis sungguh bahasanya. Walau apa keadaan, pegawai atau pekerja perlu menjawab telefon dengan tenang. Saya terfikir, dia sedang bercakap dengan siapa. Mungkin bercakap dengan adiknya.

Mohon maaf kepada pengurus jabatan itu. Saya bekerja di bawah seorang bekas wartawan yang mempunyai 20 tahun pengalaman kerja. Corak kerja saya bukan corak kerja mengarah-arah dan duduk di pejabat sahaja. Kerja saya ialah mencari maklumat. Jika terasa dengan panggilan demi panggilan, mohon maaf sekali lagi.

Jika saya orang luar yang ingin menyumbang ribuan wang ringgit kepada jabatan ini, pengurus wanita ini sudah membuat saya membatal niat tadi. Begitulah bahaya apabila pekerja kecil menghidupkan fius bom jangka tanpa sedar.

Persepsi orang lain sering mengaitkan pekerja dan majikan. Sikap sebegini memberi kesan kepada majikan. Majikan akan dilihat sebagai:

Tidak tahu mengawal dan mendidk anak buah.
Jabatan yang dikendalikan tidak profesional.
Majikan tidak berkarisma.
Maklum balas seperti ini yang menjadikan organisasi pendek rezeki.


Amalan biasa kami ialah menghubungi sekurang-kurangnya tiga kali untuk mengetahui perkembangan tugasan, jemputan atau peristiwa. Itu petua yang diberi oleh badan perhubungan awam antarabangsa yang menguruskan BMW Malaysia Sdn Bhd.

Dalam keadaan yang membuat saya panas seketika, saya mendapat satu idea daripada ketua pengurus ini. Jika hantar surat bukan sahaja nyatakan tarikh akhir, beritahu waktunya sekali.

22.jpg

ZAMRI MOHAMAD adalah penulis bebas di akhbar, majalah, buku dan internet. Beliau juga menggerakkan bengkel penulisan rencana di majalah dan akhbar untuk usahawan SOHO, usahanita dan pelajar. Klik di sini untuk maklumat lanjut.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Sabar sahajalah, tuan...
Saya ada article yang lebih kurang sama dengan pengalaman panas yang tuan alami. Sila klik

http://fifinoorhafiza.blogspot.com/2007/07/attitude-how-to-manage-difficult-person.html

Semoga tuan tidak panas-panas lagi! ;)

Fifi
Tanpa Nama berkata…
Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .