Langkau ke kandungan utama

Prof Madya Dr Faridah lakar nama UIAM di Pittsburgh







Jam 8.30 pagi saya dihubungi oleh saudari Huda dari unit fotografi, Jabatan Perhubungan Awam. Beliau meminta saya membuat tugasan di Jabatan Rektor untuk satu sidang akhbar. Saya kira ini kali kedua saya jadi bidan terjun jurufoto universiti. Tidak ada dalam skop kerja. Tetapi pengalaman tambahan untuk diri sendiri. Saya juga tidak dapat bereksperimentasi dengan kamera itu lama-lama. Ada kerja lain petang itu.

Apa yang istimewa tentang sidang akhbar ini, biarlah akhbar Berita Harian 22 Jun 2007 berbicara;

Faridah lakar nama UIAM di Pittsburgh

UNIVERSITI Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) melakar sejarah apabila penyelidiknya, Prof Madya Dr Faridah Yusuf muncul satu-satunya wanita negara yang berjaya meraih pingat pada pertandingan Invention and New Product Exposition (Inpex) 2007 di Pittsburgh, Amerika Syarikat, baru-baru ini.

Pencapaian membanggakan itu membuktikan kecemerlangan bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang berterusan universiti berkenaan pada peringkat antarabangsa.

Penyelidikan Faridah bertajuk Carbon Nanotubes/Standard Malaysian Rubber Nanocomposite berjaya meraih satu emas dan satu perak, masing-masing bagi kategori pembuatan dan sains.

Satu lagi perak turut diraih Faridah menerusi penyelidikan Cathepsin G, A Medically Useful Protease From The Waste Skim Latex Serum of Hevea Brasiliensis menerusi kategori sains.

Penyelidikan lain yang turut meraih pingat ialah Gad-Fybosoil Novel Biofertilizers ciptaan Prof Madya Dr Abd El-Aziem Farouk Gad yang menggondol satu emas, manakala dua perak dimenanginya menerusi Temperature-Based Prototype Bioreactor for The Production of Thermophilic Recombinant Bacterial Phytases.

Kejayaan penyelidik itu diraikan Rektor UIAM, Prof Datuk Dr Syed Arabi Idid pada satu majlis di Gombak, semalam.

Hadir sama, Timbalan Rektor, Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Prof Datuk Dr Mohd Azmi Omar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .