Langkau ke kandungan utama

Ilmuan Pendesak

Sebuah motor semakin laju mengekoriku dari belakang. Kemudian penunggangnya memberhentikan motornya di tepiku. Selepas memberi salam dia bertanya, “Awak menuliskan?”

Aku menjawab, “Ya.”

Dia yang aku kenali bertanya di ruang manakah aku berkarya. Selepas memberi jawapan dia bertanya lagi, “Ruangan mana yang kalau menulis terus dapat duit?”

Aku tidak menafikan berkarya merupakan ruangku menjana pendapatan. Tetapi apabila orang datang kepadaku secara tiba-tiba dan bertanya dengan soalan seperti ini aku akan naik angin. Entah kenapa aku mudah naik angin. Akhirnya aku jawab, “Menulis sekadar hendak dapat duit sahajakah?”

Dia tersengih-sengih.

Itu cerita tiga tahun lalu. Aku kenal dia dengan semangat usahawan beliau yang tidak putus-putus di kampus. Perkhidmatan sewa kereta, membaiki komputer, kad pra bayar sehinggalah khidmat cucian automatik semuanya dibuat.

Tahun 2007 terjadi lagi. Kali ini seorang pensyarah bertaraf doktor bahasa. Kali pertama dia berjumpa denganku setelah majikanku meminta aku menemuinya.

Rupa-rupanya beliau bercadang hendak menulis di akhbar tentang ilmu Islam secara bersiri. Setelah disemak-semak sebelum ini beliau pernah menulis sekitar tahun 1990an. Beliau berhenti kerana kekangan tugas dan pengajian.

Hairan aku apabila semangat beliau hendak menghantar siri penulisan menjadikan aku seperti pekerjanya sepenuh masa. Apa tidaknya, aku mencadangkan pensyarah ini menghubungi editor yang terlibat dan memberikan email untuk beliau menghantarnya. Alih-alih aku disuruhnya. Aku pernah mencadangkan agar beliau menghantar ke majalah kerana artikel yang dihantarnya sudah mempunyai versi yang hampir sama dalam akhbar tersebut. Tetapi dia inginkan secara mingguan dan tidak mahu bulanan (banyak pula permintaan).

Sebelum beliau pergi haji, belaiu sempat bertanya, “Hantar ke editor akhbar ini akan dibayar tak? Jangan tak bayar….”

Sekali lagi peristiwa tiga tahun lalu terjadi. Dahulu pelajar, sekarang pensyarah ilmu Islam pula. Aku terkedu dengan permintaan sebegini dari seorang ilmuan yang gajinya aku kira lebih satu digit dari aku (****).

Selepas balik haji, beliau menghubungi aku. Beliau meminta agar dilepaskan 30 siri artikel ilmu Islam tersebut. Aku tidak boleh memberi jaminan dan menerangkan ia bukan bidang kuasaku. Tak cukup dengan itu, beliau membuat permintaan yang sama dengan majikanku. Kami hanya tersenyum sahaja.

Tadi, beliau menghubungiku. Aku mengatakan masih belum ada respon. Masih hendak mendesak. Bertanya sama ada aku boleh melepaskan siri artikelnya dengan menggunakan kabel. Aku berkata, “Saya sendiri menghantar melalui email seperti orang lain.”

Selepas itu, jawabnya, “Tak apalah, assalamualaikum.”

Salam yang melepaskan batuk di tangga.

Maaf Dr Ilmuan Islam, sangat kurang budinya, tidak setara ilmunya jika terus bersikap begini.

Apa yang hendak aku lakukan?

Ulasan

Unknown berkata…
Orang yang pandai tak semestinya bijak. Orang yang berilmu belum tentu beramal.
Puan Ainon Mohd. berkata…
Sdr Zamri,

Dr. Ilmu itu masih boleh tahan... Tunggu sehingga saudara berjumpa dengan yang lebih teruk.

Pengalaman itu semua amat berharga. Kita berlatih teknik-teknik mengurus individu-individu yang banyak permintaan seperti Dr. Ilmu itu.

Jangan terkejut, kita mungkin jatuh cinta dan ter-kahwin dengan orang yang banyak permintaan!

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .