Langkau ke kandungan utama

Kenapa menulis tentang perhubungan dan cinta?

Kenapa kamu menulis bidang perhubungan dan cinta?

Itu soalan yang diajukan kepadaku berkali-kali oleh rakan-rakan. Soalan itu datang dalam pelbagai bentuk tapi isinya sama sahaja. Apa jawapanku, jawapan yang pasti aku ulang-ulang. Tahun ini aku memperjelaskan pilihan menjadikan siri perhubungan dan cinta sebagai senarai buku yang akan aku hasilkan pada tahun 2007.

Pertama : Permudahkan ilmu.

Aku selalu percaya, kemampuan kita memahami satu-satu ilmu itu menjadi tanggungjawab untuk kita mempermudahkan penyampaian ilmu itu kepada orang lain. Sememangnya banyak buku-buku luar negara yang dibawa masuk menceritakan tentang tip-tip perhubungan yang mungkin boleh diambil dan diubah serta disesuaikan. Maka aku memilih untuk melakukan kerja ini.

Kedua : Dengar, kumpul dan pelajari sesuatu dari yang tahu.

Aku percaya, para pembaca dan pemerhati buku-buku seperti ini ingin bercerita dan berkongsi tip-tip, pengalaman, pandangan mereka. Harapan mereka agar ia dapat membantu orang lain. Buktinya, lihat apabila ada lelaki dan perempuan yang hendak berumahtangga atau baru mula bercinta. Apa yang mereka lakukan?

Bertanya pada yang tahu.

Ketiga : Mengumpul bahan lisan kepada bertulis.

Proses ini berulang berkali-kali. Ia berulang dengan pelaku yang berbeza. Kemudian hilang begitu sahaja. Ia disampai secara lisan, bukan bertulis. Maka aku memilih untuk mengumpul apa yang disampaikan kepadaku sebagai mendokumentasi ilmu cinta dan perhubungan orang kita. Pendekatan mengumpul ini bukan perkara baru. Al Tabari merupakan pengumpul kisah para sahabat dan nabi Muhammmad. Orang selepas beliau menyelidiki dan menyaring kembali.

Keempat : Hendak mengetahui apa yang terjadi.

Aku menulis dan kemudian aku tahu dan faham kenapa sesuatu itu terjadi. Selepas menghasilkan buku-buku yang terawal, aku memahami manusia selalu berhadapan dengan masalah yang sama dalam percintaan dan perhubungan. Aku memahami, aku tidak harus bosan untuk mengulang-ulang menyampaikan ilmu ini agar orang tahu dan lama kelamaan mengambilnya.

Apabila seorang lelaki menulis tentang perhubungan dan cinta, sedikit demi sedikit dirinya lebih sensitif dan terbuka dengan perbezaan dari kaca mata dua jantina. Persoalan kenapa, mengapa, bagaimana, siapa, dan apa mula terjawab satu persatu. Ia membuat aku lebih berhati-hati dan lebih untuk cuba memahami.

Kelima : Aplikasi ilmu yang sedia ada.

Di universiti aku didedahkan kepada subjek-subjek komunikasi dan ada yang menyentuh tentang percintaan. Aplikasi ilmu di universiti aku salurkan semula kepada buku-buku yang dihasilkan semalam, hari ini dan akan datang.

Keenam : Pasti ada yang bersama dalam perjuangan ini.

Aku percaya apabila aku mula menulis dalam bidang ini, pasti ada yang ingin sama-sama menulis dalam bidang yang sama. Ini akan mempercepatkan proses perkembangan ilmu.

Ketujuh : Menggerakkan emosi dan ilmu seiring dalam dunia percintaan.

Selepas beberapa lama aku melihat perkara yang menggerakkan manusia dalam percintaan boleh jadi kerana mahu (emosi) dan tahu (ilmu). Aku harapkan buku-buku ini memberi manfaat terus ke dasar masyarakat terus kepada hierarki yang atas dalam komuniti.

Tidak semua lelaki akan membaca buku-buku perhubungan. Apabila perempuan membaca buku-buku perhubungan dan cinta, mempraktikan cadangan-cadangan dalam buku itu, maka perubahan perempuan itu sendiri akan menjadi guru untuk mendidik lelaki tanpa sedar.

Kelapan : Ingatan kepada diri. Menjadi cermin hidup.

Buku-buku yang aku tulis menjadi ingatan kepada diriku. Ia menjadi guru yang tidak bersuara tetapi berkata-kata melalui fikiran kita menerusi mata yang menyerap setiap huruf yang membentuk makna.

Barulah aku memahami, cinta bukan subjek yang kecil dan remeh. Cinta adalah subjek yang mengubah pola dunia. Sejarah kehebatan manusia banyak dipengaruhi dengan letusan-letusan kecil yang menyemarakan semangat diri dek penangan sayang kepada seseorang. Ia menggerakkan sebuah negara ke hadapan, membuat perubahan sempadan tamadun yang bukan kecil kesannya dan pelbagai perubahan lain yang dianggap kegilaan yang rasional.

Kesembilan : Insya Allah, bidang lain juga menjadi tumpuan.

Tidaklah bermakna aku tidak akan terjun ke bidang lain yang aku mampu faham dan aplikasi. Insya Allah 2007 ini akan membuka jalan kepada karya-karya terbaru dalam lapangan lain.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .