Langkau ke kandungan utama

Hantaran tinggi, Trend atau Keperluan?

Persepsi masyarakat terhadap hantaran tinggi kepada bakal pengantin perempuan adalah isu masyarakat yang perlu difahami akar umbinya. Keputusan meletakkan jumlah hantaran tidak tertakluk kepada satu-satu sebab sahaja, ia berpunca daripada pelbagai faktor.

Punca paling popular diperkatakan sebagai sebab kepada jumlah hantaran yang tinggi ialah keputusan yang ditentukan oleh ahli keluarga dan sanak saudara. Jarang sekali kita mendengar pengantin perempuan menjadi titik punca kepada keadaan ini.

Bagi penulis buku Memahami Bahasa Cinta Lelaki dan 77 Tip Melembutkan Hati Lelaki, Zamri Mohamad melihat amalan meletakan hantaran tinggi semakin dibudayakan jika ia diamalkan pada dasar yang tidak betul.

“Sukar untuk mengatakan amalan meletakkan nilai hantaran yang tinggi sebagai sebagai sesuatu yang salah. Kita perlu berbalik kepada alasan di sebalik keputusan tersebut dibuat,” jelas beliau dengan menekankan faktor keperluan serta tuntutan kos majlis yang semakin tinggi menjadi punca keadaan ini berlaku.

Tambah beliau lagi, meletakkan nilai hantaran yang tinggi juga selalu disinonimkan dengan asal usul pengantin perempuan dan ahli keluarganya.

“Jika satu-satu nilai hantaran ditentukan, tidak kurang ada yang bertanya dari mana pengantin itu berasal. Ada keluarga yang percaya bahawa ada negeri yang cukup sinonim dengan nilai hantaran tinggi. Apabila keadaan ini berlaku, keluarga pihak lelaki seolah-olah boleh menjangka apa yang dihendaki dari pihak sebelah sana,” katanya.

Majoriti lelaki lebih suka dengan nilai hantaran yang berpada-pada. Tidaklah bermaksud dengan meletakkan nilai yang sangat rendah. Jika dapat disesuaikan dengan kemampuan lelaki untuk menampung kehidupan selepas berumahtangga ia tentu memberi motivasi dan kekuatan pada pihak suami untuk memberi yang terbaik.

Tidak kurang juga nilai hantaran tinggi menjadi cabaran yang disukai. Meskipun ia kedengaran aneh, tetapi bagi sebahagian lelaki kemampuan untuk memenuhi nilai hantaran tersebut seolah-olah menjadi pertandingan untuk mengatasinya dirinya sendiri dan menguji sejauh mana dirinya mampu memenuhi permintaan tersebut.

Hantaran tinggi memberi kesan kepada faktor masa untuk bakal pengantin. Ia berbalik kepada jumlah simpanan yang perlu untuk lelaki penuhi bagi memenuhi impian berumahtangga. Jelas beliau, amalan biasa golongan bujang yang bekerja mempunyai sekurang-kurang satu jenis simpanan di insititusi kewangan. Dari satu sumber simpanan itulah pelbagai jenis perbelanjaan mengalir. Semakin tinggi hantaran maka semakin lama masa diambil bagi lelaki untuk mendirikan rumahtangga. Tidak kurang juga kelewatan berumahtangga menjadikan lelaki semakin kurang minat untuk meneruskan hasrat tersebut dan menumpukan kepada karier.

Jelas beliau lagi, “Isu hantaran tinggi ini menjadikan orang lelaki lebih banyak berfikir apa dan bagaimana alternatif lain yang perlu diambil untuk berhadapan dengan keadaan ini. Jika dahulu, simpanan wang bekerja dijadikan sumber utama. Ia kemudian bertambah dengan pilihan untuk mencari sumber kerja lain atau bekerja lebih masa. Tidak dinafikan ada yang mula menjadikan pinjaman peribadi di insitusi kewangan sebagai cara. Malah kad kredit juga menjadi alternatif golongan muda hari ini.”

Penulis dan pengendali laman Motivasi Minda ini merasakan isu hantaran tinggi ini dapat dirungkai dengan kesepakatan kedua-dua pihak melibatkan bakal pasangan dan perubahan perspektif ibu-bapa serta sanak saudara bakal pasangan yang perlu bersandarkan kepada rasional di sebalik nilai setiap ringgit yang ditentukan mereka.

“Kita harapkan selepas majlis perkahwinan, si suami boleh senyum lebar dan gembira. Tidaklah masam mencuka dan kusut memikirkan wang yang dipinjam untuk berumahtangga. Jika ini berlaku, di mana bahagianya?” kata akhirnya kepada wartawan majalah PEREMPUAN.

Petikan wawancara penulis dengan wartawan majalah tersebut

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Saya terbayangkan senario berikut. untuk menunaikan jumlah hantaran ataupun perbelanjaan kenduri yang ditetapkan, kedua bakal pengantin wanita dan lelaki terdesak untuk mencari sumber pendapatan yang diperlukan tanpa mengambil kira halal haram ataupun batas undang2 yang telah ditetapkan. sebagai contoh,melabur dalam skim2 pelaburan ala2 skim cepat kaya atau piramid (setengah darinya dikatakan halal dari segi syari'ah!) Wallahualam.

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .