Langkau ke kandungan utama

Cerita Saddam belum habis

Melihat kepada kematian Saddam Hussein di tali gantung membawa kepada beberapa kesimpulan.

1. Adat berkawan dengan Amerika, bersenang-senang dahulu, bermati-matian kemudian. Malangnya yang mati itu orang Islam.

2. Suasana politik dunia melibatkan percaturan Amerika Syarikat ke atas negara-negara Islam yang digeruni Israel tidak akan berubah. Sekatan rasmi oleh pertubuhan dunia ke atas Iran sengaja dinanti untuk dilanggar oleh Iran agar Amerika akan memainkan peranan sebagai superhero menegakkan keadilan dunia.

3. Umat Islam masih tidak bersatu padu dan menekan negara-negara seagama yang dianggap membahayakanya.

4. Sikap optimis masyarakat dunia baik umat Islam dan bukan Islam terhadap keadilan sejagat tidak akan berhenti. Dari masa ke semasa agenda untuk menyedarkan manusia dalam apa jua bentuk akan digerakkan secara massa. Aku melihat akan tumbuh lebih banyak cendawan-cendawan anti perang dan keamanan. Ia memperbanyakkan lagi gerakan pertubuhan bukan kerajaan di seluruh dunia.

5. Amerika berhadapan dengan krisis ekonomi yang sangat teruk. Sebagaimana disebutkan oleh seorang pensyarah, kerajaan mereka menghantar para imigran dari negara Amerika Latin untuk menjadi tentera di Iraq. Umpan yang diberi, kad hijau untuk mereka bekerja dan potensi menjadi warganegara tanah rampasan puak Red Indian ini.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
1. Amerika secara tradisi akan mendukung semua pemerintah yang boleh dijadikan sebagai boneka untuk melaksanakan kepentingan politiknya.
2. Memang sukar untuk merubah keadaan yang sedia ada dalam masa terdekat. Hanya boleh berusaha serta bertawakal.
3. Amat menyedihkan apabila ada segelintir umat Islam yang lebih banyak menghabiskan masa untuk membelasah saudara seagama mereka, daripada memikirkan cara untuk menghadapi musuh umat Islam.
4. Persoalan yang akan timbul, sejauh mana gerakan2 tersebut mampu menggoncang rejim2 yang sedia ada di U.S dan Britain? Tidak dinafikan ia akan memberikan impak, namun, ia hanya terhad di kalangan masyarakat tertentu. Ada sebahagian besar yang tidak ambil kisah dan terus menyokong rejim2 tersebut.
5. Amerika hanya menunggu kejatuhan mendadak dollar akibat lambakan matawang tersebut. Kopanski pernah mengatakan yang kekuatan askar amerika adalah pada kekuatan angkatan udara serta peluru berpandu jarak jauh. buktinya ada di Vietnam, Somalia, Afghanistan, dan Iraq!
Buku "The confession of Economic Hit Man" boleh menjelaskan kenapa negara-negara bukan sahaja di Asia Barat, malah negara-negara di Asia Tenggara, Latin Amerika menjadi boneka US setelah berhutang dengan World Bank dan IMF begitu banyak sehingga mereka tidak mampu lagi membayar hutang-hutang tersebut. Menarik kisahnya, bacalah..

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .