Langkau ke kandungan utama

Cabaran si adik kecil

Lawati laman adik kecil ini di http://ima95.blogspot.com/


"Saya tak tahu hendak menulis."
"Saya tak pandai dan kreatif macam awak."
"Saya tak ada masa, idea ada banyak."
"Aku rasa menulis untuk orang yang ada kelayakan sahaja. Kalau tidak siapa hendak baca"
"Saya tidak suka dengan gaya penulisan dia. Saya hendak cari buku-buku yang lain."

Ketika mana kita sedang memberi alasan sebagai respon untuk menulis, kita mungkin sedang ditinggalkan sedikit demi sedikit oleh seorang kanak-kanak berumur 11 tahun. Kanak-kanak pada usia semuda ini sedang aktif menulis di blog. Apa yang membuat aku tertarik dengan blog ini ialah:

1. Usianya yang muda. Ketika orang lain memberi alasan, adik kecil ini terus berkarya dalam dimensinya tersendiri.

2. Catatan hidup yang jujur melalui kacamata dan intepretasi hidup kanak-kanak seusia ini.

3. Aku tidak sabar menantikan apakah yang akan terjadi dengan dunia penulisan adik kecil ini selepas usianya mencecah 20an.

4. Dia telah mengalahkanku. Aku berkarya ketika usia 17 tahun. Adik kecil ini melangkaui aku enam tahun lebih awal.

5. Cabaran untuk pemberi alasan (termasuklah aku)

Cerita tentang anak-anak kecil yang bekarya. Di negara Barat disebutkan beberapa nama.

Cerita tentang anak-anak kecil yang bekarya. Di negara Barat disebutkan beberapa nama.

Francis Hawkin, pada tahun 1641 ketika usianya 8 tahun, menulis sebuah buku yang menyentuh tentang adab seorang kanak-kanak yang dipanggil Youth Behaviour.

Katherine Hull dan Pamela Whitlock, masing-masing berumur 15 dan 16 tahun, mereka bekerjasama menulis sebuah buku daripada kanak-kanak untuk kanak-kanak ketika mereka berteduh pada hari hujan dalam perjalanan ke sekolah di England. Buku The Far Distant Oxus diterbitkan pada tahun 1937 dan menjadi salah satu karya klasik dunia Eropah dan Amerika.

Bagi Dorothy Straight dari Washington, beliau menghasilkan sebuah buku, How the World Began pada usia 4 tahun dan diterbitkan pada tahun 1964, dua tahun selepas itu. Hasil karya kanak-kanak turut mencapai jualan jutaan naskhah sebagaimana karya S.E Hinton yang memulakan dunia penulisannya di sekolah tinggi dengan menghasilkan draf awal bertajuk The Outsiders pada usia 15 tahun.

Beliau mengambil masa satu setengah tahun menyiapkan karyanya yang berkisar tentang remaja berkumpulan dan konfrantasi antara mereka dan penulisannya diterbitkan pada tahun 1967.

Kisah benar mengenai kehidupan dijadikan sandaran James Dewitt, berusia 12 tahun dalam merakamkan kehidupan berkeluarga yang berhadapan dengan tragedi di ladang milik keluarganya di Winconsin. Menariknya, bukunya Jamies Turn dihasilkan oleh beliau meskipun James mempunyai kesukaran dalam pembelajaran seawal usia itu.

Gordon Korman menghasilkan karya This Cant Be Happening at MacDonald Hall merupakan projek sekolah gred tujuh yang berjaya diterbitkan. Selepas menamatkan pengajian di sekolah tinggi, beliau menghasilkan lima buah karya antaranya Go Jump in the Pool dan Beware the Fish.

Lawati laman adik kecil ini di http://ima95.blogspot.com/

Ulasan

Unknown berkata…
Ini mengingtakan tentang seorang peminat akak. Hee.. perasan pulak aku, hik hik hik. Dia berumur 9 tahun dan sudah pun mula tulis blognya sendiri. Terasa diri jauh ketinggalan berbanding dirinya. BEruntungnya anak-anak zaman ini. Hmm.. nak ziarah blog si kecil itu lepas ni.

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .