Langkau ke kandungan utama

Kembara Mahallah Ali ke Indonesia

Jika tidak kerana kerja, aku pasti ke sana. Tetapi walau apa pun aku gembira juga kerana perancangan mereka ke luar negara berjaya. Di sini aku paparkan gambar-gambar perjalanan mereka ke Indonesia. Tahniah Perwakilan Pelajar Kolej Kediaman Ali dan Maryam. Akan datang bersiap sedialah ke negara China pula.

Kolej Kediaman Ali Ibn Abi Talib merupakan kolej kediaman pertama menganjurkan program ke luar negara. Bukan mudah untuk mereka mengumpul wang. Dari aktiviti menjual kerepek sehinggalah menganjurkan bengkel. Semua dibuatnya untuk mendapatkan wang.

Kekuatan Kolej Kediaman Ali Abi Talib bukan kepada program khidmat bakti sebagaimana kolej-kolej kediaman lain. Tetapi lebih kepada sesuatu bersifat idea, cadangan dan pelaksanaan dalam pentadbiran kolej dan universiti setelah melakukan kajian setempat sama ada di universiti atau negara lain.

Telaga maut tempat tujuh orang pejuang revolusi dicampak ke dalam.
Telaga maut tempat tujuh orang pejuang revolusi dicampak ke dalam.
Muzium yang memaparkan kekejaman PKI (Partai Komunis Indonesia)
Muzium yang memaparkan kekejaman PKI (Partai Komunis Indonesia)
Kawasan kediaman di belakang bandar Bandung. Bandar kedua terbesar di Indonesia. Kelihatan objek putih merata-rata di pokok-pokok sekitar adalah layang-layang tersangkut.
Kawasan sekitar kedai makan di Bandung. Aku tak tahu nak gelar apa lagi melainkan kedai makan sahaja.
Makan tengah hari di Bandung. Kedai makan yang pakar dalam penyediaan makanan laut seperti ikan. Kelihatan di belakang seperti tasik, sebenarnya kertas dinding.
Saudara Fatah (berbaju hijau) dan Amir (berbaju belang) diekori dua penjual ke mana sahaja mereka pergi.
Perkhidmatan kuda di sekitar Tangguban Perahu, kawasan gunung berapi. .
Tuan Presiden MRC Ali, saudara Haeqal di Tangguban Perahu, kawasan gunung berapi.
Saudara Ali Fadzil membayar tambang pengangkutan awam bernama bajai yang mempunyai tiga tempat duduk.
Sesi orientasi di Universitas Muhammadiyah. Perbezaan paling ketara antara UIAM dan UM ialah UM tidak mempunyai kolej kediaman. Semua tinggal di luar.
Saudara Shakir bersama ahli majlis perwakilan pelajar, Universitas Nasional Indonesia.
Kain rentang yang terletak di atas bumbung bangunan. Menariknya kain rentang gergasi ini memaparkan muka depan akhbar KOMPAS.
Kain rentang yang dihasilkan oleh Ali Fadzil digantung di belakang bas persiaran. Pemandu pelancongnya bernama Pak Ali.
Tuan Che Rus B Pin, umurnya sudah hampir 60 tapi berhati muda. Masing-masing meniru gaya patung tujuh orang pejuang revolusi Indonesia. Tuan Che Rus sudah bersara dari Mahallah Ali.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .