Langkau ke kandungan utama

Kedai Buku Mamak

Berjalan kaki dari Tabung Darah Hospital Besar Kuala Lumpur ke kedai-kedai buku di sekitar Chow Kit mengambil masa sekitar sepuluh hingga lima belas minit. Buat mereka yang tidak tahu, Tabung Darah HKL lokasinya dahulu berhampiran dengan bulatan Pahang sebelum berpindah lokasi sederet dengan Perpustakaan Negara dan Istana Budaya di jalan Tun Razak.

Memang menjadi kebiasaan untuk ayah membawaku ke Chow Kit dengan berjalan kaki, kadang kala sampai ke kawasan Masjid India. Keretanya akan diletak di Tabung Darah tempat beliau bekerja.

Ketika itu Chow Kit amat meriah dengan penjaja-penjaja Melayu dari hujung jalan sehinggalah hujung jalan yang satu lagi. Kaki jalan diletakan bumbung yang disediakan oleh DBKL dan adakalanya dibuat sendiri oleh penjual menggunakan kain kanvas dan papan lapis. Bunyi bising generator kedengaran sepanjang gerai-gerai jualan. Mereka berniaga seawal sepuluh pagi sehinggalah jam dua belas tengah malam.

Ketika itu Chow Kit juga terkenal dengan Hankyu Jaya, Keramat Batu Road Supermarket dan pasaraya COOP. Memang sesak dengan orang hampir setiap hari. Barangan tidaklah semahal mana. Produk cetak rompak ketika itu ialah kaset-kaset artis seperti Andy Lala, Sheila Majid, Fauziah Latif dan ramai lagi. Perakam kaset yang dijual bersama sekitar RM30 hingga RM90. Dahulu produk cetak rompak dijual dengan pemain kaset sekali. Itu kebijaksanaan peniaga pertengahan 80an.

Kedai buku pertama yang pertama dibawa oleh ayah ialah kedai buku mamak di sekitar Chow Kit. Itulah kedai buku yang paling mewah aku pernah masuk sebelum ini. Pilihan buku atas kehendakku. Ayah tidak akan bercakap banyak dan mengikut ke mana rak buku aku tujui. Dia hanya rancak berbual dengan mamak pemilik kedai sahaja. Mungkin sudah kenal lama. Lagipun ayah selalu membawa dua naskhak akhbar ke rumah setiap hari yang dibeli dari kedai mamak. Satu berbahasa Melayu dan satu berbahasa Inggeris.

Aku tidak pernah diberitahu dan diajar bagaimana memilih buku yang betul sesuai dengan umurku. Aku hanya membeli berdasarkan apa yang aku suka baca atau rasa perlu dibaca. Maka buku pertama yang aku beli ialah Belajar Bahasa Inggeris Dalam Masa 30 Hari.

Sampai di rumah, abang aku berkata, "Lepas tiga puluh hari pun tak tahu cakap bahasa Inggeris juga. Percayalah..."

Geram dengan cabaran abang, aku cuba juga membaca setiap apa yang ditulis. Tapi lain benar dengan apa yang aku belajar di sekolah. Bahasa Melayunya ganjil sahaja bunyinya, "Selamat sore...." , "Permisi dahulu...." , "Bisa sahaja...." dan banyak lagi perkataan yang digunakan untuk menterjemah perkataan "Good night....", "See you...." dan seterusnya.

Selepas 30 hari, telahan abangku tepat sekali. Buku Belajar Bahasa Inggeris Dalam Masa 30 Hari jadi tukun selepas itu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .