Langkau ke kandungan utama

Dari andaian menjadi kebenaran

Petikan dari manuskrip yang sedang dalam proses akhirnya untuk dihantar ke PTS Millennia.

Dari andaian menjadi kebenaran.

Seorang lelaki tidak akan membiarkan jangkaan-jangkaannya terhadap seorang perempuan dalam tempoh lama. Selagi mana ia tidak dibuktikan, sukar untuk lelaki berpuas hati. Maka ada pendekatan-pendekatan yang digunakan oleh lelaki untuk menguatkan jangkaan awalnya terhadap seorang perempuan adalah betul.

Tahu, tetapi berpura-pura tanya

Lelaki tidak mudah berpuas hati dengan maklumat yang diperolehi dari satu sumber. Perlu ada orang kedua dan ketiga untuk menyebut perkara yang sama. Kerana itu, lelaki akan bertanyakan lebih dari seorang tentang perempuan yang menarik perhatiannya.

Ada keadaan apabila lelaki akan terus bertanyakan kepada perempuan tersebut. Ia akan dibuat dengan gaya bersahaja untuk mengelakan perempuan berasa curiga dan berhati-hati dengan soalan-soalan yang diajukannya.

Seandainya lelaki itu mendapat tahu perempuan yang menarik perhatiannya gemar melakukan kerja sukarelawan di satu-satu tempat, maka lelaki akan bertanya dalam tiga keadaan,

Mewujudkan orang ketiga sebagai pencetus soalan.

"Hari itu rakan-rakan sepejabat nampak awak di rumah anak-anak yatim. Pejabat kita ada anjurkan program khidmat baktikah?"

Melibatkan dirinya dalam soalan.

"Selalu saya nampak awak di sekitar Gombak. Rasa-rasanya setiap minggu juga. Awak ada keluargakah di sana?"

Meminta pandangan dan nasihat.

"Awak tahu mana-mana rumah anak yatim di sekitar Gombak? Mungkin tempat yang awak pernah pergi. Saya bercadang hendak pergi melihatnya untuk program khidmat bakti pejabat kita ini."

Senyap, jangan bersuara.

Ada lelaki yang cukup selesa dengan hanya memerhatikan sahaja tingkah laku perempuan. Tidak ada orang lain terlibat dengan pendekatan ini. Bagi lelaki, cukuplah seorang sahaja yang tahu dan mengesahkan apa-apa sahaja maklumat yang diterimanya.

Lelaki akan menjadikan dirinya halimunan dari pandangan perempuan. Iaitu dengan tidak mendedahkan dirinya secara terang-terang ketika memerhatikan perempuan tersebut. Lagaknya umpama mata-mata yang mengekori suspek. Tetapi tidaklah keterlaluan. Pendekatan ini akan berubah apabila lelaki yakin dengan apa yang dilihatnya.

Antara kaedah yang digunakan oleh lelaki berkerjaya dalam pendekatan ini ialah, kerap datang ke bahagian-bahagian tertentu untuk meninjau-ninjau, sengaja buat-buat sibuk di meja kerja untuk melengahkan masa, keluar lewat dari pejabat atau pulang lebih lambat selepas waktu kerja. Dalam keadaan-keadaan ini, ada waktunya lelaki akan curi-curi pandang aktiviti-aktiviti yang dilakukan dengan harapan ia dapat mengesahkan maklumat yang diterimanya.

Misalnya, lelaki mendapat tahu perempuan idamannya adalah seorang yang bersemangat bercerita tentang perniagaan MLM dengan rakan-rakan sekerja. Waktu minum jam sepuluh pagi, lelaki akan sengaja duduk di meja kafeteria berhampiran perempuan dan rakan-rakannya untuk mendengar bentuk perbualan mereka. Maklumat-maklumat yang disahihkan ini melalui pendekatan perhati dan dengar akan digunakan untuk memikat.

Jika di perpustakaan, pelajar lelaki akan duduk secara menghadap dari meja yang berbeza untuk memerhatikan gerak geri perempuan. Perempuan hanya akan menyedari keadaan ini apabila mendapati lelaki yang sama yang kerap di dilihatnya dari kedudukan yang sama setiap kali di perpustakaan.

Pendekatan tabung uji

Tabung uji di makmal-makmal sains sentiasa digunakan untuk melakukan ujikaji terhadap sebarang campuran cecair dan gas untuk mengetahui hasilnya. Pendekatan tabung uji lelaki pula dengan mewujudkan sau situasi dengan tujuan melihat reaksi perempuan tersebut. Situasi tersebut kebiasaannya diwujudkan dalam perbuatan atau kata-kata.

Misalnya, lelaki akan bercerita tentang sesuatu bertujuan mendapat reaksi dari perempuan yang mendengar. Jika lelaki ini mengetahui perempuan tersebut mudah hiba dan sedih dengan mendengar kisah malang orang lain, maka ceritalah sebeginilah yang akan diceritakan untuk mengetahui sejauh mana kebenaran maklumat tersebut.

Rakan-rakanmu adalah dirimu.

Jangkaan lelaki terhadap sifat-sifat seorang perempuan turut berkait rapat dengan jenis rakan-rakannya. Siapakah mereka, bagaimana mereka berinteraksi, gaya pemakaian mereka dan aktiviti-aktiviti yang mereka lakukan akan dijadikan sebagai maklumat awal untuk mengenali perempuan yang diminati.

Anak siapakah ini

"Siapa staf perempuan yang baru bekerja di bahagian kita?"
"Staf yang mana satu?"
"Staf yang siapkan laporan kita semalam tentang program penajaan untuk program karnival bulan hadapan."
"Oh, itu Suraya."
"Dengar kata anak pengarah urusan betulkah?"
"Ya, anak sulung dia. Ayah dia yang desak dia bekerja di sini. Dibandingkan dengan yang lain, Suraya lebih teliti dan cekap. Tak banyak bercakap, lebih suka mendengar."
"Baguslah, apa-apa masalah kita bolehlah Suraya sampaikan kepada ayahnya. Tapi tak percayalah, mana tahu dia pula yang mengadu tentang kita.Kalau tidak, mustahil dia nak bekerja di bahagian kita."
"Eh tidaklah. Suraya bukan jenis macam itu. Tapi kalau berkaitan dengan kerja ayahnya, memang dia tegas sikit. Nampak sahaja lembut. Lagipun, memang dia sendiri hendak bermula dari bawah."

Lelaki juga akan berpura-pura tidak mengenali perempuan yang menarik perhatiannya dengan sengaja bertanyakan kepada orang lain. Ini akan memudahkan segala jenis maklumat disampaikan kepadanya.

Dalam bertanya, lelaki juga menggunakan pendekatan serkap jarang, memuji dan merendah-rendahkan perempuan tersebut untuk mendapat lebih banyak maklumat. Meskipun ia berisiko, tetapi mendapat apa yang diingininya cukup berbaloi untuk bertindak.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .