Langkau ke kandungan utama

Motivasi Islami penuhi permintaan, bantu bentuk masyarakat dengan ilmu

Motivasi Islami penuhi permintaan, bantu bentuk masyarakat dengan ilmu
Berita dan gambar Zamri Mohamad


Dunia penerbitan buku motivasi Malaysia dirancakan lagi dengan pelancaran tiga buah buku daripada Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood di Restoran Sri Melayu, jalan Conlay baru-baru ini. Pelancaran ketiga-tiga buku beliau merupakan penglibatan beliau membabitkan diri dalam penulisan buku setelah sekian lama berdakwah dan menjadi perunding motivasi.

Pada majlis tersebut, beliau menerima anugerah ‘Outstanding Artist Award 2005’ dari Pengarah Urusan Telaga Biru, Haji Waharp Yusoff kerana pencapaian rekod jualan yang membanggakan.

Menyentuh tentang keperluan lebih banyak buku-buku motivasi berbahasa Melayu di pasaran. Ustazah Siti Nor Bahyah mengatakan, “Untuk mencapai standard sebuah negara yang maju, 25 000 buku pelu diterbitkan dalam setahun. Bagi mencapaikehendak Wawasan 2020, kita harus mempunyai sasaran ini.”

Cakar Harimau - Tip Kebahagian Rumahtangga, Amalan Ibu Mengandung dan Panduan Merangsang Minda adalah buku-buku yang dilancarkan pada hari itu. Telaga Biru mensasarkan penerbitan 60 tajuk buku pada tahun 2006. Setakat ini, album-album ceramah yang sudah berada di pasaran telah menjangkau 300 tajuk.

“Buku berkonsep santai, berwarna, ilustrasi serta foto dengan penyampaian bersahaja, mudah dan ringan menjadi pendekatan yang dipilih untuk disasarkan kepada pelajar, remaja dan dewasa,” jelas Tuan Haji Muhammad Zakaria, penulis bersama ketika majlis sembang buku.

Menjawab persoalan wartawan, Ustazah Siti Nor Bahyah merasakan kemunculan buku-buku ini adalah sebagai usaha beliau untuk memastikan mesej-mesej yang disampaikan dapat diulang-ulang dan menjadi panduan masyarakat.

“Sebelum ini, dalam ceramah-ceramah yang saya, tidak semua yang hadir membawa kertas dan pen. Buku-buku adalah usaha untuk membantu agar ilmu yang disampaikan boleh diulang-ulang dan diingati,’ jelas beliau lagi.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .