Langkau ke kandungan utama

Pakatan agama selesaikan konflik

Himpunan laporan Forum Perdana Kemanan Sejagat
Laporan Berita Harian 15, 16 dan 17 Disember 2005

Pakatan agama selesaikan konflik

MASYARAKAT antarabangsa perlu mengadakan perikatan kerjasama antara agama bagi mencari penyelesaian kepada konflik dan peperangan yang kini sering dikaitkan dengan agama, khususnya Islam.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif American Society for Muslim Advancement (Asma Society), Feisal Abdul Rauf, berkata tidak mungkin konflik, khususnya antara Amerika Syarikat dan dunia Islam, dapat ditangani sendirian.

“Ia memerlukan perikatan Yahudi, Islam, Kristian dalam dan luar Amerika serta pelbagai negara dengan fahaman lain bagi memulihkan hubungan,” katanya pada sesi pleno mengenai dialog dan keharmonian antara agama pada Forum Perdana Keamanan Sejagat, di sini semalam.

Namun, Feisal berkata, perspektif agama saja tidak cukup untuk menyelesaikan konflik itu kerana pandangan bidang lain juga penting.

Katanya, tanpa pemahaman isu atau punca kepada sesuatu konflik, tidak mungkin penyelesaiannya dapat dicapai.

“Kita juga perlu memahami isu yang membakar kekecewaan dan kebencian serta membuatkan seseorang itu melakukan keganasan," katanya.

Feizal berkata, pejuang keamanan juga perlu memahami konsep kuasa dan memastikan supaya mereka dapat mengatur langkah supaya perjuangan tidak berkubur.

“Seperti pepatah di Amerika, memang anda berhak melalui lampu hijau, tetapi jika anda tidak melihat mereka yang melanggar lampu merah anda akan dilanggar dan terbunuh. Walaupun anda betul, anda tetap mati,” katanya.

Justeru, katanya, pergerakan keamanan perlu wujud di semua ibu negara, khususnya negara kuasa besar, bagi memperjuangkan matlamat menghapuskan peperangan.

“Jangan ketepikan keperluan untuk wujud di Washington, London, Paris, Brussels dan negara lain bagi menyuarakan perjuangan kita,” katanya.

Menyentuh tindakan mengaitkan Islam dengan keganasan, Feizal berkata, ia sepatutnya sudah dihentikan kerana ternyata tuduhan itu tidak adil.

“Kita mesti pisahkan Islam daripada keganasan. Kita tidak pernah mengatakan mengenai keganasan Kristian, Buddha atau sebagainya,” katanya.

Malah, katanya, keganasan sebenarnya merujuk kepada taktik jahat yang digunakan pihak yang kuat terhadap yang lemah seperti orang awam bagi mewujudkan ketakutan supaya matlamat mereka tercapai.

Katanya, taktik ini wujud sejak Empayar Rom dan digunakan pihak Berikat ketika Perang Dunia Kedua dan diteruskan pakatan Anglo-Amerika sehingga sekarang.

“Tidak hairanlah ramai di dunia Arab menganggap sekatan yang dikenakan masyarakat antarabangsa terhadap Iraq ketika rejim Saddam Hussein menepati definisi keganasan,” katanya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .