Langkau ke kandungan utama

Masyarakat dunia perlu buktikan peperangan tidak beri manfaat

Masyarakat dunia perlu buktikan peperangan tidak beri manfaat
Laporan Berita Harian 15, 16 & 17 Disember 2005

KUALA LUMPUR: Masyarakat dunia mesti bersatu dalam membuktikan peperangan tidak mendatangkan sebarang manfaat termasuk dari segi material, di samping sepakat mendedahkan segala bentuk penyelewengan yang menindas rakyat.

Pengarah Urusan yang juga Pengarah Program CorpWatch, Pratap Chatterjee, berkata tindakan melampau Amerika Syarikat yang kononnya mahu membantu pemulihan dan pembangunan semula Iraq adalah antara contoh penyalahgunaan kuasa yang tidak wajar dilindungi.

Sebagai contoh, katanya, kontraktor Amerika di Iraq dibayar setinggi AS$80,000 setahun sedangkan pada masa sama, 60 peratus daripada rakyat Iraq tidak mempunyai pekerjaan.

“Gaji seorang pemandu trak tidak mahir berbangsa Amerika di Iraq ialah AS$80,000 setahun, orang Filipina dan India dibayar AS$3,000 manakala rakyat Iraq hanya menerima AS$1,000 setahun... ini membuatkan mereka kecewa.

“Ada juga yang menggaji pekerja asing, kebanyakannya dari India, Sri Lanka, Filipina dan Bangladesh yang dibayar AS$3,000 setahun untuk memasak, mencuci tandas dan membasuh baju manakala orang Amerika melakukan apa yang mahir mereka lakukan – berperang dan membunuh orang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada sidang pleno bertajuk ‘Persejagatan dan Peperangan: Daripada Ekonomi Peperangan kepada Ekonomi Keamanan’ pada Forum Perdana Keamanan Sejagat di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), semalam.

Chatterjee berkata, perbelanjaan ketenteraan dunia bagi 2004 dianggar melebihi AS$1 trilion dengan 47 peratus daripadanya dikuasai Amerika Syarikat yang banyak menghabiskan wang pembayar cukai untuk melancarkan ‘peperangan menentang keganasan sejagat’ di Afghanistan dan Iraq.

“Mereka yang menikmati keuntungan daripada peperangan ini ialah beberapa syarikat yang menghasilkan pesawat pejuang dan peluru berpandu, terbaru ialah Halliburton yang pernah diurus oleh Naib Presiden Amerika Syarikat, Dick Cheney.

“Syarikat itu memperoleh lebih 50 peratus daripada perbelanjaan ketenteraan Amerika di Iraq dan kini dikatakan mencecah AS$12 billion manakala Cheney dilaporkan turut menerima ‘pampasan’ daripada Halliburton.

“Bayangkan... syarikat yang untung besar akibat peperangan turut membayar Naib Presiden Amerika dan itu tidak salah, tapi kalau di Sri Lanka, India atau Malaysia, ia dipanggil rasuah,” katanya.

Chatterjee berkata, sebuah syarikat lain yang dibayar berbilion dolar untuk memulihkan sistem pendidikan dan kesihatan di Iraq juga didapati tidak melaksanakan tanggungjawab mereka dengan baik walaupun selepas tiga tahun.

Malah, katanya, bekalan elektrik dan air di Iraq semakin teruk manakala pengeluaran minyak di negara itu turut berkurangan berbanding sebelum perang meletus.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .