Langkau ke kandungan utama

Kemahiran Berinteraksi Dengan Remaja.

Kemahiran Berinteraksi Dengan Remaja.

Kemahiran Berinteraksi Dengan Remaja merupakan slot pertama yang dikendalikan oleh puan Salmi Jalina Jalil, kaunselor Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPK). Dalam slot ini peserta seminar didedahkan dengan maklumat-maklumat asas berkenaan remaja yang perlu diketahui seawalnya sebelum terus kepada pendekatan-pendekatan penting untuk berkomunikasi dengan golongan ini.

Definisi berkenaan siapakah itu remaja menjadi permulaan pembentangan apabila ia dimaksudkan sebagai satu frasa transisi dari zaman kanak-kanak ke alam dewasa. Menurutnya, peringkat perkembangan remaja melalui tiga fasa berbeza iaitu peringkat awal remaja antara 10 hingga 13 tahun. Kemudian ia diikuti peringkat pertengan remaja dalam lingkungan umur 14 hingga 7 tahun dan peringkat akhir remaja bermula dari 17 hingga 21 tahun.

Perkembangan remaja mengikut peringkat-peringkat ini mempunyai perbezaan dari sudut tindakan dalam kitar hidup mereka. Pada peringkat awal remaja, dominasi keluarga adalah ketara dan mula berubah apabila meningkat kepada fasa pertengahan yang memperlihatkan sedikit sikap penentangan kecil dan kehendak untuk berdikari dan kecenderungan terhadap jantina berbeza. Konsep hidup dan kematangan diri adalah antara ciri yang terdapat terhadap diri remaja apabila melalui fasa akhirnya.

Tiga isu utama yang perlu disedari oleh ibu-bapa apabila berhadapan dengan perubahan anak remaja meliputi isu penyesuaian diri terhadap ahli keluarga dan individu-individu lain serta terhadap diri, isu hubungan dan isu kecelaruan diri. Bagi berhadapan dengan isu-isu ini, ibu bapa mempunyai pendekatan dan caranya yang tersendiri untuk mengatasinya. Sebahagian ibu bapa mengamalkan pendekatan autokratik yang lebih kepada kawalan penuh ibu bapa, pesimif dengan memberi kebebasan serta kecenderungan yang lebih terhadap anak dan demokratik, iaitu pendekatan yang menggabungkan dua pendekatan awal tersebut.

Aktiviti-aktiviti bersama anak remaja adalah aktiviti yang perlu dirancang dalam menggalakan saluran positif ke dalam perkembangan hidup mereka. Kenakalan adalah faktor yang perlu difahami disebalik pilihan untuk bertindak sedemikian.

Ia meliputi empat perkara utama iaitu mengingini perhatian, sebagai mencabar kuasa ibu bapa, disebabkan keyakinan diri yang rendah dan keinginan membalas dendam. Keempat-empat perkara ini mempunyai strategi berbeza untuk mengendurkannya dan memerlukan ibu bapa memainkan peranan yang besar.

Emosi anak adalah perkara utama yang dibincangkan dalam sesi ini. Memahami emosi anak memerlukan pendekatan interpersonal yang menguntungkan dari sudut keakraban kekeluargaan. Membiasakan diri dengan menggunakan bahasa cinta untuk anak-anak adalah pendekaan emosi yang digalakan. Lima bahasa cinta tersebut ialah kata yang meyakinkan, masa berkualiti, memberi hadiah, berbakti dan sentuhan fizikal.

Catatan bergambar penulis dari Seminar Kaunseling Kekeluargaan, Pendekatan Efektif Dalam Membimbing Remaja, 24 September 2005.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .