Langkau ke kandungan utama

Rakyat Amerika makin kurang musuhi Islam

Berita Harian Khamis 28 Ogos 2005
Rakyat Amerika makin kurang musuhi Islam


WASHINGTON: Satu tinjauan terbaru menunjukkan semakin kurang rakyat Amerika Syarikat (AS) berpendapat Islam lebih cenderung mencetuskan keganasan berbanding agama lain.


Tinjauan Pusat Penyelidikan Pew dan Forum Mengenai Agama dan Kehidupan Rakyat diadakan selepas insiden letupan di London itu menunjukkan hanya satu pertiga atau 36 peratus percaya Islam berperanan membangkitkan keganasan berbanding 44 peratus yang berpendapat demikian dalam tinjauan pada Julai, 2003.

“Ini mungkin menunjukkan pandangan negatif rakyat AS ke atas umat Islam yang ketara pada 2002 dan 2003 sudah mula berkurangan,” kata Andrew Kohut, Pengarah Pusat Penyelidikan Pew.

Kajian itu turut mendapati siri letupan di London baru-baru ini tidak meninggalkan kesan ketara ke atas orang ramai mengenai penduduk Muslim AS atau pun Islam sendiri.

Seramai 55 peratus mengakui yang mereka mempunyai pandangan positif terhadap warga Islam AS - angka sama dengan hasil tinjauan 2003.

Malah, katanya, mereka yang lebih mahir mengenai ajaran Islam mempunyai pandangan positif mengenai penduduk Muslim AS dan agama Islam. Hanya satu pertiga rakyat AS berkata mereka tahu serba sedikit atau mahir mengenai Islam.

Kira-kira 57 peratus lain mengakui mempunyai pandangan positif ke atas penduduk Kristian manakala tiga perempat menyokong Yahudi dan Katolik.

“Terbukti, semakin dalam pengetahuan mereka mengenai Islam, semakin kurang tanggapan kritikal mereka ke atas agama itu,” kata Kohut.

Empat daripada setiap 10 warga AS berkata mereka memandang Islam secara positif berbanding 36 peratus yang menganggap sebaliknya - angka yang tidak berubah sejak Mac 2002.

Kalangan kulit putih terutama mereka yang disifatkan sebagai berpegang kuat kepada ajaran agama masing-masing, adalah golongan yang paling berpandangan serong ke atas Islam.

Selain itu, hasil tinjauan berkenaan menunjukkan 60 peratus responden menganggap serangan ganas itu memaparkan konflik di kalangan kumpulan ekstremis yang kecil. Hanya satu perempat percaya konflik itu boleh mencetuskan krisis utama dunia.

Tinjauan pada 7-17 Julai lalu itu membabitkan 2,000 responden dewasa.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .