Jumaat, Mac 25, 2011

Ipoh (2) Jemputan Tuhan buat pejalan kaki

Pesanan sosial

Entri ini ditulis dan disiarkan di blog, Facebook dan dikirim kepada setiap emel yang pernah berurusan dengan saya. Kerana setiap seorang yang emelnya di inbox saya adalah saudara saya.

Nota: Jika kita percaya entri ini dapat mengubah hidup orang lain, klik butang share atau forwardkan kepada rakan yang kita rasakan dapat memanfaatkan.

------

Catatan ringkas di Ipoh




Perjalanan dua jam dengan menggunakan perkhidmatan ETS. Semua kakitangan yang bertugas pada hari itu perempuan. Apabila ditanya mengapa, mereka sendiri pun tidak tahu mengapa. Perjalanan dua jam ditemani buku Senyum-senyum Rasulullah. 


Kami tidak mempunyai peta atau sekurang-kurangnya risalah mengenai Ipoh sebagai panduan mahu ke mana. Sepanjang hari berjalan kaki di sekitar bandar Ipoh meliputi kawasan utama.


Bank Buku menjadi tempat pengumpulan akhbar.

Perkhidmatan tilik nasib mudah dilihat di hadapan kedai-kedai pakaian perkahwinan bagi kaum India beragama Hindu. Mereka beroperasi di hadapan pintu premis.



Tempat yang perlu dibuka pada hari itu tutup. Iaitu Pusat Informasi Pelancongan Perak. Kerajaan negeri mesti melihat logik 'berjalan' itu tidak pada hari kerja sahaja.


Berjalan kaki di sekitar bandar Ipoh menemukan kami dengan masjid-masjd yang terletak di belakang bangunan kedai-kedai lama.  Kami berkesempatan mengunjungi Masjid Pakistan, Masjid India dan Masjid Panglima Kinta.


Daripada Tuan Azree Hanifiah, masjid Panglima Kinta  merupakan masjid pertama yang dibina di Ipoh iaitu pada tahun 1898 oleh Dato' Panglima Kinta Mohamed Yusof sebagai memperingati isterinya, Saaidah yang meninggal dunia ketika itu.  Bukti cinta diabadikan bersama ingatan beribadah.


Bertentangan masjid Panglima Kinta, ialah Madrasah Kamaliah. Menurut Ipoh World, "Next to the mosque is a dilapidated building which was once the Madrasah Kamaliah, a religious school. Built in the 1950s, it ceased operation in the 1970s. "

Dalam banyak-banyak perkara. Antara yang menjadi susunan yang menarik dalam hidup adalah pertama kali seorang lelaki tua melihat dengan senyuman dan berkata, "Jemputlah masuk ke dalam untuk bersolat." Saya berkata pada Tuan Azree Hanifiah, seronoknya Allah menyampaikan kata-kata itu kepada kita melaluinya.



Ia berlaku di masjid India. Menurut blogger, Myadha berkata, "Ia dibina pada tahun 1908 dan diasaskan oleh Sheikh Adam yang merupakan keturunan Tamil. Dibangunkan oleh pengikut Mazhab Hanafi dan terletak di Jalan Clayton atau kini lebih dikenali sebagai Jalan S.P. Seenivasagam."

Tidak berkesempatan menikmati nasi ganja.


Menanti perjalanan pulang ETS jam 7.00, datang seorang lelaki ke meja kami. Duduk semeja dengan Datuk Jamal Nasir ketika meja-meja lain dipenuhi pelanggan lain. Tanpa kami ketahui beliau adalah Datuk sehinggalah orang sekeliling menyapanya dengan panggilan begitu. Merupakan Ahli Undangan Negeri Perak dari tahun 1990 sehingga tahun 2008.


Koleksi album Backpackers ke Ipoh. Mohon klik di sini dan di sini.

-----


Siapakah Zamri Mohamad?

Zamri Mohamad merupakan penulis yang sedang mencapai penerbitan 21 buah buku pada tahun 2011. Dengan sasaran mengubah diri sendiri dan masyarakat secara total secara mesra syariah. 

Beliau melatih para penulis di bawah label beliau. Selain itu menggerakkan penghasilan peniaga tradisional yang berniaga di blog melalui formula Mulakan dengan Apa di Tangan. Juga membantu dalam aspek penulisan iklan jualan.

Beliau dijemput institusi kerajaan dan swasta bagi mengendalikan bengkel-bengkel berikut
  • Penulisan kempen dan iklan jualan
  • Penulisan berita dan rencana bagi menaikkan imej organisasi
  • Pemasaran internet cara blog shop bagi bisnes kecil
  • Kreativiti bagi keperluan organisasi
Bagi tujuan jemputan, mohon emelkan kepada zamrimohamad@gmail.com

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates