Jumaat, Mac 25, 2011

Ipoh (1) Persepsi pada mesej Islami pada desain t-shirt

Pesanan sosial

Entri ini ditulis dan disiarkan di blog, Facebook dan dikirim kepada setiap emel yang pernah berurusan dengan saya. Kerana setiap seorang yang emelnya di inbox saya adalah saudara saya.

Nota: Jika kita percaya entri ini dapat mengubah hidup orang lain, klik butang share atau forwardkan kepada rakan yang kita rasakan dapat memanfaatkan.

------

Salah satu desain t-shirt Tazkeerah. Mohon klik di sini


Kepada yang baru pertama kali mendengar produk keluaran tim Tazkeerah ini adalah usaha mereka menjadikan hadis-hadis nabi dalam bentuk desain kontemporari yang sesuai dipakai oleh pelanggan.

Kepada mereka yang baru mengikuti perkembangan produk ini dapatlah melayari entri sebelum ini. Mohon klik di sini.

Kajian persepsi ini saya sediakan bagi keperluan tim dalam usaha menghasilkan desain-desain yang mesra pemakai. 

Secara umum, apa yang tertera pada t-shirt baik memberi kesan secara langsung kepada pemakai. Tidak kira apa bentuk teks dan desain, ia mempunyai kesan pro dan kontra. Sama ada ia memberi persepsi negatif atau pun negatif.

Pemerhatian dari aspek persepsi orang sekeliling dapat kita lihat empat keadaan.


Kakitangan ETS. Jarak sosial ini dianggap jarak selamat dan jarak selesa interaksi. Foto: Azree Hanifiah


(1) Sikap terbuka individu yang berinteraksi dengan kita kerana mesej positif pada t-shirt Jom Solat itu. Ini dapat dilihat dari segi respons melibatkan jarak sosial dan tempoh interaksi

(2) Sangka baik yang nyata dapat dilihat daripada responden. Dengan kecenderungan responden memberi maklumat-maklumat tambahan dalam proses interaksi. Daripada maklumat bersifat klise kepada maklumat separa personal dalam tempoh perbualan yang amat singkat.

(3) Rasa gelisah kepada sesetengah individu. Ini dapat dilihat daripada hubungan mata yang cuba dilarikan daripada mesej yang tertera pada t-shirt tersebut. Perkara yang sama sebagaimana di Ipoh berlaku dalam tinjauan persepsi yang dibuat di sekitar The Garden, Kuala Lumpur.

(4) Wanita adalah kumpulan yang sangat cepat dan peka terhadap mesej yang tertera pada t-shirt.

(5) Famili adalah kumpulan yang juga memberi perhatian kepada mesej yang tertera pada t-shirt. Tingkah laku melihat dan membaca kemudian mengulangi tingkah laku yang sama dapat dilihat. Ini berkemungkinan metod sebegini berbeza dengan metod tradisional yang mereka lihat sebelum ini apabila dikaitkan dengan mesej islami.

Kepada para pembaca yang berminat mendapatkan koleksi t-shirt mesej Islami, boleh membuat pesana secara online. Mohon klik di sini

-----


Siapakah Zamri Mohamad?

Zamri Mohamad merupakan penulis yang sedang mencapai penerbitan 21 buah buku pada tahun 2011. Dengan sasaran mengubah diri sendiri dan masyarakat secara total secara mesra syariah. 

Beliau melatih para penulis di bawah label beliau. Selain itu menggerakkan penghasilan peniaga tradisional yang berniaga di blog melalui formula Mulakan dengan Apa di Tangan. Juga membantu dalam aspek penulisan iklan jualan.

Beliau dijemput institusi kerajaan dan swasta bagi mengendalikan bengkel-bengkel berikut

  • Penulisan kempen dan iklan jualan
  • Penulisan berita dan rencana bagi menaikkan imej organisasi
  • Pemasaran internet cara blog shop bagi bisnes kecil
  • Kreativiti bagi keperluan organisasi
Bagi tujuan jemputan, mohon emelkan kepada zamrimohamad@gmail.com

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates