Langkau ke kandungan utama

Ipoh (1) Persepsi pada mesej Islami pada desain t-shirt

Pesanan sosial

Entri ini ditulis dan disiarkan di blog, Facebook dan dikirim kepada setiap emel yang pernah berurusan dengan saya. Kerana setiap seorang yang emelnya di inbox saya adalah saudara saya.

Nota: Jika kita percaya entri ini dapat mengubah hidup orang lain, klik butang share atau forwardkan kepada rakan yang kita rasakan dapat memanfaatkan.

------

Salah satu desain t-shirt Tazkeerah. Mohon klik di sini


Kepada yang baru pertama kali mendengar produk keluaran tim Tazkeerah ini adalah usaha mereka menjadikan hadis-hadis nabi dalam bentuk desain kontemporari yang sesuai dipakai oleh pelanggan.

Kepada mereka yang baru mengikuti perkembangan produk ini dapatlah melayari entri sebelum ini. Mohon klik di sini.

Kajian persepsi ini saya sediakan bagi keperluan tim dalam usaha menghasilkan desain-desain yang mesra pemakai. 

Secara umum, apa yang tertera pada t-shirt baik memberi kesan secara langsung kepada pemakai. Tidak kira apa bentuk teks dan desain, ia mempunyai kesan pro dan kontra. Sama ada ia memberi persepsi negatif atau pun negatif.

Pemerhatian dari aspek persepsi orang sekeliling dapat kita lihat empat keadaan.


Kakitangan ETS. Jarak sosial ini dianggap jarak selamat dan jarak selesa interaksi. Foto: Azree Hanifiah


(1) Sikap terbuka individu yang berinteraksi dengan kita kerana mesej positif pada t-shirt Jom Solat itu. Ini dapat dilihat dari segi respons melibatkan jarak sosial dan tempoh interaksi

(2) Sangka baik yang nyata dapat dilihat daripada responden. Dengan kecenderungan responden memberi maklumat-maklumat tambahan dalam proses interaksi. Daripada maklumat bersifat klise kepada maklumat separa personal dalam tempoh perbualan yang amat singkat.

(3) Rasa gelisah kepada sesetengah individu. Ini dapat dilihat daripada hubungan mata yang cuba dilarikan daripada mesej yang tertera pada t-shirt tersebut. Perkara yang sama sebagaimana di Ipoh berlaku dalam tinjauan persepsi yang dibuat di sekitar The Garden, Kuala Lumpur.

(4) Wanita adalah kumpulan yang sangat cepat dan peka terhadap mesej yang tertera pada t-shirt.

(5) Famili adalah kumpulan yang juga memberi perhatian kepada mesej yang tertera pada t-shirt. Tingkah laku melihat dan membaca kemudian mengulangi tingkah laku yang sama dapat dilihat. Ini berkemungkinan metod sebegini berbeza dengan metod tradisional yang mereka lihat sebelum ini apabila dikaitkan dengan mesej islami.

Kepada para pembaca yang berminat mendapatkan koleksi t-shirt mesej Islami, boleh membuat pesana secara online. Mohon klik di sini

-----


Siapakah Zamri Mohamad?

Zamri Mohamad merupakan penulis yang sedang mencapai penerbitan 21 buah buku pada tahun 2011. Dengan sasaran mengubah diri sendiri dan masyarakat secara total secara mesra syariah. 

Beliau melatih para penulis di bawah label beliau. Selain itu menggerakkan penghasilan peniaga tradisional yang berniaga di blog melalui formula Mulakan dengan Apa di Tangan. Juga membantu dalam aspek penulisan iklan jualan.

Beliau dijemput institusi kerajaan dan swasta bagi mengendalikan bengkel-bengkel berikut

  • Penulisan kempen dan iklan jualan
  • Penulisan berita dan rencana bagi menaikkan imej organisasi
  • Pemasaran internet cara blog shop bagi bisnes kecil
  • Kreativiti bagi keperluan organisasi
Bagi tujuan jemputan, mohon emelkan kepada zamrimohamad@gmail.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini
Zamri Mohamad adalah penulis 20 buah buku , jurulatih penulis bebas  di kursuspenulisan.com , perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi .

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal

Dunia Lelaki: Lelaki lanjut usia bertambah gatal Oleh Yusmairan Mat Yusoff Petikan Berita Harian MENJANGKAU usia 40 tahun membawa persepsi berbeza antara lelaki dan wanita. Bagi lelaki, menginjak usia berkenaan bagaikan baru saja memasuki permulaan hidup sebenar, semangat baru dan semakin matang. Wanita pula dikaitkan dengan perkara negatif dan musim saham mula menurun. Jika dilihat dari segi kematangan, perempuan lebih cepat matang berbanding lelaki. Ada gadis mula haid seawal sembilan tahun tetapi lelaki sesetengahnya sudah memasuki usia 17 tahun tetapi belum lagi mencapai tahap berkenaan. Bagi yang mempunyai anak lelaki dan perempuan mereka boleh melihat perkara yang sama. Baru berusia 11 tahun anak perempuan sudah pandai mengemas tempat tidur, mencuci pinggan mangkuk, membersihkan kawasan rumah tetapi lelaki tingkatan tiga pun masih ada yang tidak tahu membuatnya. Semua urusan khususnya pengurusan diri diserahkan sepenuhnya kepada ibu. Oleh sebab beberapa faktor itulah, kehidupan s...