Jumaat, Disember 17, 2010

Peniaga semakin susah meniru bisnes Air Asia

Cerita di sebalik Air Asia dan bisnes

Ketika mana Air Asia membuka laluan ke UK, seorang lelaki mendekati Tony Fernandez dan berkata, "Saya meniru setiap satu yang Air Asia lakukan ke atas perniagaan kecil saya. Sekarang saya susah."

Apa yang berlaku?

Kata lelaki itu, "Dahulu saya hanya ada satu trak sahaja. Disebabkan meniru Air Asia, trak saya bertambah dan saya susah kerana mahu mengendalikan operasi yang semakin sibuk."

Dari kecil, perniagaan menjadi besar

Apakah strategi Air Asia yang diaplikasi oleh lelaki ini. Hari ini Tuan Mazlan Mohamad, telah mendedahkan di dalam Terbang Tinggi Setinggi Air Asia terbitan Truewealth.


Pada tahun 2001, syarikat ini bernilai hanya RM1.00, dibebani hutang sebanyak RM40 juta, mempunyai hanya dua kapal terbang terpakai Boeing 737-300, terbang hanya ke satu destinasi, membawa 250,000 penumpang setahun dan mempunyai hanya 250 pekerja.

Selepas 9 tahun.

Syarikat tersebut bernilai hampir RM 4 billion, mencatat keuntungan sebanyak RM549 juta, memiliki lebih 85 pesawat Airbus A320 dan A330, terbang terus melalui lebih 130 laluan perjalanan ke 70 destinasi seluruh dunia, menerbangkan lebih 20 juta orang penumpang setahun dan kini mempunyai lebih dari 8,000 orang pekerja di Malaysia, Thailand dan Indonesia.

Itulah AirAsia, sebuah jenama tempatan bertaraf global dan kini menjadi saingan syarikat penerbangan bertaraf antarabangsa lain yang telah beroperasi seperti Malaysia Airlines Sistem (MAS), Singapore Airlines (SIA) dan Cathay Pacific

Merah tuah atau hitam manis Tony yang mengangkat Air Asia?

Ketika pengasasnya, Dato’ Seri Tony Fernandes, mengumumkan impiannya untuk melancarkan perkhidmatan penerbangan tambang rendah yang pertama di rantau ini, ramai yang memandang sinis dan tidak yakin dengan impiannya itu.

Tetapi selepas 9 tahun, beliau membuktikan bahawa tiada apa yang mustahil di dunia ini dan apa yang lebih menarik, modul perniagaan perkhidmatan tambang rendah AirAsia menjadi ikutan pesaing-pesaingnya seperti MAS yang menubuhkan Fireflyz, SIA yang menubuhkan Tiger Airways dan Qantas Airways yang menubuhkan Jetstar Airways.

Apakah rahsia kejayaan yang digunapakai oleh Dato’ Seri Tony Fernandes hingga berjaya meletakkan AirAsia di tahapnya sekarang?

Adakah semata-mata hanya kerana tambangnya yang murah? Ataupun kerana pramugari-pramugarinya yang beruniform merah?

Buku 'Terbang Tinggi Seperti AirAsia' mendedahkan.

Buku ini bukan bercerita mengenai sejarah penubuhan AirAsia atau mengenai biografi pengasasnya, Dato’ Seri Tony Fernandes.

Menurut Dato’ Dr. Nor Hisham Mohd Nor, Penasihat Korporat, Mesra Alam Borneo Sdn Bhd,
“Strategi-strategi yang disentuh boleh dijadikan panduan berguna kepada mereka yang sedang terlibat dalam bidang perniagaan. Kepada yang sedang merancang untuk berniaga, buku ini boleh menjadi rujukan awal bagi memastikan pengurusan perniagaan yang baik. ”

Kurang 10 tahun menjadi gergasi besar bertubuh kecil

Buku ini menggariskan strategi-strategi yang digunapakai oleh Dato’ Seri Tony dalam membina jenama AirAsia dari sebuah jenama global dalam tempoh kurang dari 10 tahun.

Strategi-strategi perniagaan yang terbukti berkesan dan berjaya ini, disampaikan dalam bahasa yang mudah, ringkas, senang difahami dan tidak berbentuk akademik.

Antara strategi yang dibincangkan :

  1. Penawaran produk yang tepat
  2. Menjadi inovatif agar kekal segar, relevan dan kompetitif
  3. Memanfaatkan teknologi Internet sepenuhnya
  4. Memaksimumkan rangkaian sosial Facebook dan Twitter
  5. Membina kerjasama niaga dengan jenama yang kukuh
  6. Mempunyai visi yang jelas dan fokus sebagai ketua
  7. Elakkan sikap cukup dengan apa yang ada
  8. Membina hubungan dengan rakyat Malaysia
  9. Pemilihan jenama yang tepat
  10. Pemilihan tagline yang menggambarkan ciri atau faedah terpenting produk

Klik di sini bagi mendapatkan naskah berautograf


------

Info terkini mengenai penulis Terbang Tinggi Setinggi Air Asia.


Insya Allah pada 8 Januari 2010 ini, kepada peniaga-peniaga kecil dan mereka yang akan mencari pekerja untuk perniagaan mereka kelak, kami akan mengadakan mini seminar 3M Mencari, Menggaji dan Mengekalkan Pekerja. Seminar ini penting bagi menghadapi pekerja-pekerja generasi Y yang melompat-lompat dalam tempoh singkat juga cara mengurus pekerja bermula dari 0. Tempat terhad.



-----

Siapakah penulis blog ini?

Zamri Mohamad adalah penulis lebih 15 buah buku yang membantu dari aspek bisnes, komunikasi dan kreatif. Buku-buku beliau diterbitkan PTS dan diedarkan di kedai-kedai buku seluruh negara. Beliau juga menganjurkan kursus seperti kursus penulisan rencana, penulisan iklan jualan dan membina bisnes dengan blog. Beliau mengasaskan program komuniti di bawah label kursuspenulisan.com dan kursusperniagaan.com

Informasi lanjut di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates