Khamis, November 26, 2009

Bagaikan Aishah | Turun naik keputusan bersama


Teruskan membaca entri di bawah
----------


Oleh Tuan Imran Yusuf penulis Bagaikan Khadijah di Hati Rasulullah

Berikut merupakan petikan buku terbaru Bagaikan Aishah di Hati Rasulullah terbitan PTS Millennia



Petang itu Adam dan Hawa menunggangi basikal bersama di sebuah taman. Sengaja mereka memilih awal pagi, suasana lebih tenang, laluan yang mereka gunakan biasanya digunakan oleh pejalan kaki yang beriadah di sekitar taman. Ada juga pada awal pagi kelihatan kumpulan warga tua melakukan riadah di padang.

Mereka berbual-bual mengenai kisah Aishah dan Rasulullah.

Hawa bertanya, “Maksud abang bentuk riadah pelbagai bentuknya selain berlari? Bagaimana jika kita bersenam dengan menunggang basikal?”

Adam menjawab, “Berlumba lari itu bertujuan bersenam dan menunjukkan bahawa nabi meluangkan masa untuk melakukan aktiviti bersama isteri.

Adam dan Hawa menuruni bukit perlahan-lahan. Kemudian Adam menyambung cerita, “Pada masa yang sama beliau menunjukkan bagaimana cara mengeratkan hubungan suami isteri.”

Hawa berkata, “Tidak semestinya berlari sahaja?”

Adam meneruskan, “Tidak semestinya begitu. Bagi nereka berumur lebih empat puluh tahun, para pengamal perubatan tidak menggalakkan mereka berlari atau jogging. Sebaliknya, riadah yang sesuai bagi mereka ialah berjalan kaki.”

Hawa bertanya, “Apa sebenarnya pengajaran yang kita boleh jadikan panduan daripada peristiwa lumba lari? Kadangkala dimenangi oleh Nabi dan adakalanya dimenangi oleh Aisyah? Adakah semata-mata dalam perkara riadah sahaja atau ada perkara lain?”

Adam senyum sambil menjawab, “Suami tidak selalu menang. Biarlah suami meraikan isterinya dan mengalah dan biarlah sekali sekali isteri pula menang. Apa yang seronoknya jika seorang sahaja yang menang?”

Soalan dijawab soalan. Sengaja Adam berbuat demikian. Hawa mengerutkan dahi. Hawa membalas, “Mungkin ada tafsiran lain?”

Adam menjawab, “Ya, mungkin ada. Riadah bersama membina kemesraan suami isteri. Selain itu suami harus bertolak ansur dengan isteri, yakni tidak terlalu bertegas dan sentiasa bersedia memaafkan kekurangan isteri.”

Hawa berkata, “Dalam buku Stephen Covey yang berjudul The Seven Habits of Highly Successful People pengarang ada menyebut beliau dan isteri selalu beriadah bersama dengan menunggang basikal melalui ladang gandum. Semasa riadah mereka berbual-bual dan berbincang tentang pelbagai perkara.”

Adam membalas, “Tidak mustahil juga Stephen Covey membaca kisah Nabi Muhammad dan Aisyah berlumba lari dan mengamalkan riadah.”

“Bagaimana dengan perkara selain riadah, misalnya dalam membuat keputusan?” soal Hawa lagi.

Adam menjawab, “Ada juga peristiwa dalam hidup Nabi Muhammad yang menunjukkan beliau pernah menerima pakai buah fikiran isterinya, tidak sahaja Aisyah.”

Hawa bertanya, “Contohnya?”

Adam berkata, “Sebagai contoh, dari aspek tertentu dalam mendidik anak-anak, sebagai ibu yang lebih rapat dengan mereka, tentulah pandangan isteri lebih sesuai daripada pandangan suami.”

Hawa berkata, “Bagaimana pula dalam amalan hidup beragama? Adakah pandangan isteri lebih sesuai daripada pendapat suami?”

Adam berfikir sejenak, seraya berkata, “Memang ada contoh, tetapi bukan melibatkan Aisyah. Namun contoh ini tetap relevan, iaitu sebaik sahaja Perjanjian Hudaibiyah dimeterai. Isteri Nabi yang bersama rombongan di Hudaibiyah itu ialah Ummu Salamah.”

Hawa menambah, “Para sahabat dalam suasana muram ketika itu kerana syarat-syarat Perjanjian Hudaibiyah yang seolah-olah memberi keuntungan kepada kaum Quraisy di Mekah.”

Adam berkata, “Ya, memang benar. Terutama sekali apabila selesai perjanjian dimeterai, rombongan orang Islam tidak dibenarkan menunaikan umrah pada tahun itu. Sebaliknya mereka dibenarkan menunaikan umrah pada tahun berikutnya.”

Adam diam seketika, mengambil bekalan air yang dibawa bersama. Diberikan kepada isterinya. Teringat Adam akan kisah Aishah berkongsi cawan minum yang sama bersama nabi. Lebih romantis, nabi minum pada bahagian cawan yang disentuh bibir Aisyah.

Adam menyambung cerita, ”Oleh kerana mereka sudah memakai pakaian ihram sebelum perjanjian dimeterai, maka setelah perjanjian mereka perlu menyembelih binatang korban, bergunting atau bercukur kepala serta menukar pakaian ihram. Setelah Nabi Muhammad memerintahkan para sahabat berbuat demikian, mereka masih berdiam diri dan tidak melakukan sebagaimana yang diperintahkan. Nabi berasa kecewa lalu masuk ke khemah dan mengadu kepada isterinya, Ummu Salamah.”

”Adakah mereka mengengkari perintah nabi,” soal Hawa.

Segera dijawab Adam, ”Tidak. Mereka menghormati dan mematuhi nabi. Dalam keadaan sugul mengenangkan perjanjian yang seolah-olah tidak memberi mereka ruang, sedih itu menjadikan mereka terlupa.”

Hawa mengangguk, meminta Adam menyambung cerita.

”Kemudian isterinya mencadangkan agar Nabi sendiri menyembelih binatang korban, bercukur kepala serta menukar pakaian ihram. Dan ternyata baik sekali cadangan Ummu Salamah itu kerana setelah beliau melakukan demikian dan para sahabat melihat beliau berbuat begitu, mereka pun turut melakukannya.”

Hawa diam seketika. Adam hairan, apa pula yang bermain dalam kepala isterinya. Hawa sedar sikapnya itu menimbulkan rasa hairan Adam, beliau senyum panjang. Bertambah hairan Adam akan sikap isterinya itu.

Dalam senyuman, Hawa berkata, ”menyukakan hati suami tidak semestinya dalam hal urusan menyediakan makan dan minum sahaja, malah jauh lebih penting, seorang isteri melengkapkan peranan suami. Si isteri menjadi pembantu, malah dalam beberapa hal, menjadi wakil atau pelaksana kepada arahan suami.”



Nota: Sebarang komen dan perkongsian serta respon terhadap artikel ini dialu-alukan

-------




Mengenai penulis

Siapakah Imran Yusuf?

Imran Yusof

Dilahirkan pada 2 Disember 1958 di Kelantan. Seorang Bussines Analyst yang turut aktif dalam program kemasyarakatan. Mempunyai jiwa seni bahasa dan cenderung kepada insan dan alam sekitar.

Beliau menjadikan dunia internet sebagai dunia interaksi global. Buku pertama beliau menerima sambutan, Tip-Tip Poligami: Di Bawah Payung Aishah dan ia tidak berhenti di situ sahaja. Buku ini pernah muncul dalam beberapa drama dan telemovie di Astro dan TV3.

Kemudian diteruskan dengan buku kedua berjudul Bagaikan Khadijah di Hati Rasulullah.

Business Analyst yang banyak menghabiskan masa di dalam dan luar negara telah mendedahkan beliau kepada pelbagai ragam manusia baik yang belum berkahwin mahupun yang sudah berkeluarga.

Peluang bekerja di luar negara memberi beliau pengalaman baru bagi membandingkan budaya kekeluargaan tempatan dan luar negara. Antara lokasi yang menjadi tempat persinggahanya ialah London, Jakarta, Rotterdam, Istanbul, Sydney dan Melbourne.



------

Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates