Langkau ke kandungan utama

Sudah potong atau 'connection'











Tiga hari lalu berlangsung bengkel Copywriting PTS. Pengenalan asas kepada copywriting. Disertai para pegawai pemasaran yang kreatif dan para editor yang proaktif dalam penghasilan buku bermutu. Saya dijemput bagi memberi pembentang bagi mendedahkan apakah amalan peniaga-peniaga bagi menarik pelanggan menggunakan iklan yang dihasilkan.

Bengkel ini memperkenalkan 8 emotional button, 9 logical button dan dua daripada 17 psikologi pembeli. Apa yang dilihat pembeli apabila membaca iklan. Pendedahan amalan pengiklan tempatan dan luar negara. Juga bagaimana ia diserapkan dalam kempen pengiklanan.

------------



Bengkel komuniti separuh hari untuk orang awam akan dibuka semula tidak lama lagi. Kami akan dimaklumkan melalui Facebook. Bengkel komuniti hanya mengenakan caj untuk tempat dan keperluan multimedia sahaja. Iaitu sejumlah RM50.00. Yuran professional penceramah adalah percuma.

Ini adalah salah satu daripada khidmat komuniti yang kami sediakan bagi mereka yang mahu mempelajari psikologi skrip jualan berkesan untuk mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka. Jumlah peserta hanya lapan orang sahaja bagi kefahaman dan latihan praktikal yang maksima. Rujuk entri ini.


-------------



Ketika ini saya sedang mengkaji gelagat iklan di televisyen.

Antaranya, dalam tip skrip jualan, menggunakan jenaka dalam pengiklanan adalah berisiko. Lebih-lebih lagi jenama yang belum menjadi 'institusi' dalam komuniti pengguna. Pengguna mengingati jenaka sebagai hiburan, bukan produk yang menjadi pilihan.

1Max memperkenalkan kempen iklan 'Potong' manakala TM menjawab kembali dengan kempen iklan 'Connection' yang memaparkan ikon lelaki kertas yang berusaha bertemu ikon perempuan kertas di pejabat seberang jalan. Mana satu yang menyentuh hati anda sebagai penonton? Mana satu yang akan mendorong anda percaya produk yang ditawarkan lebih dekat kepada anda? Iklan P1Max Potong atau TM 'Connection'

Apa pandangan rakan Facebook kita?


Klik untuk paparan imej yang jelas

-----------

Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini

Atiqah Rahman benar-benar mahu melihat penulis dalam diri saudara

Assalamualaikum wbt Kepada yang membaca maklumat ini, saya mendoakan semua dalam keadaan gembira, dihujani kejutan kebaikan dari segenap sudut dan ceria di tempat bertugas dan bersama keluarga. Amin ya Allah. Tuan dan Cik Puan yang dimuliakan Allah Izinkan saya memperkenalkan diri, saya Atiqah Rahman dari  kursuspenulisan.com . Mulai 15 Mei 2013 saya akan menguruskan keperluan bakal peserta bengkel penulisan pada sesi akan datang. Tugas saya adalah memastikan saya membantu Tuan dan Cik Puan ke arah sukses dalam dunia penulisan. Maklumat demi maklumat akan diberikan dari masa ke semasa. a Pada hari ini saya akan memberikan beberapa maklumat berdasarkan respon yang diberikan melalui emel. (1)  "Bilakah kursus yang akan datang? Lama kami menunggu dan tidak sabar mahu hadir." Setiap kursus mempunyai tarikh yang berbeza. Disebabkan kursuspenulisan.com mengendalikan kursus hujung minggu sahaja. Maka tarikh yang diberikan kami adalah tarikh yang sangat penting...

Laman web dinaiktaraf.

Saya tidak berpuas hati maka saya ubah semuanya sekali lagi. Laman web rasmi penulis ditukar untuk kali ke berapa, saya sendiri sudah tidak pasti. Tetapi saya jangkakan laman web wajah baru ini bakal kekal dengan wajah ini bagi tempoh yang lama. Saya sedang cuba-cuba belajar menggunakan beberapa perisian grafik bagi keperluan foto di dalam laman web. Apa yang kasar dihaluskan, apa yang bertompok dihilangkan, apa yang gelap dicerahkan. Saya seperti kembali kepada usia 21 tahun, bermain-main dengan perisian grafik di komputer rakan saya. Zaman olok-olok. Kami bergembira dengan gambar dan warna. Kami hasilkan kulit album olok-olok. Kemudian kami hasilkan laman web ringkas seolah-olah laman web sebuah kumpulan muzik. Saya masih ingat lagi, kami berempat baru pulang daripada kelas bahasa Arab. Berlatar belakang dinding dengan permukaan berpasir dan kasar, kami mengambil gambar di situ. Sampai di bilik, kami ubah suai dan menjadi kulit album kumpulan ahli muzik. Bertudung labuh ke konsert un...