Ahad, Jun 21, 2009

Segelas air suam, secawan teh pengaruh

Trilogi siri Streetsmart | Buku berjudul Berpengaruh Gaya Streetsmart



Seorang lelaki mempelawa seorang sahabat menikmati segelas air suam yang dihidangkan. Sahabat yang datang sebagai tamu di rumahnya pada petang itu berasa sedikit kekok dan janggal dengan layanan lelaki itu.

Apakah tetamu dihidangkan dengan segelas air suam sahaja?

Lelaki itu faham dan dapat melihat kejanggalan yang terpamer jelas pada wajah dan gerak tubuh tetamunya. Beliau senyum sahaja, “Jemputlah minum air itu,” pelawanya tanpa mempedulikan respon sahabatnya.

“Saudara suka air teh, saya boleh sediakan?” tanya lelaki itu sambil melihat tetamu meminum hampir separuh gelas air suam.

Tetamu mengangguk, “Boleh sahaja,” katanya.

Dibuka pek yang mengandungi dua belas uncang teh. Dimasukkan satu uncang ke dalam cawan tetamunya. Air panas dicurah perlahan. Bau teh dan tekstur warnanya kelihatan jelas. Tetamunya sudah tidak sabar menikmati teh yang dihidangkan.

“Silakan,” lelaki itu mempelawa tetamunya minum bersama.

Sekali lagi lelaki itu berasa aneh dengan sikap lelaki itu. Dipelawa minum teh, tetapi tidak dimasukkan sesudu gula sebagai pemanis. Mungkin dia sangka tetamunya menghidap penyakit kencing manis. Mungkin kerana itu dia mempelawa beliau minum air suam dan teh tanpa gula.

“Mahu gula?” tanya lelaki itu.

“Ya, sesudu gula mencukupi,” balas tetamu, “Aduh, barulah terasa enak hidangan teh ini,” katanya sambil menghirup perlahan-lahan.

“Jika mahu rasa enak, campurlah sedikit susu cair. Ia tidak manis tetapi teh susu cair lebih pekat tanpa rasa manis keterlaluan,” pelawa lelaki itu.

Jawab tetamunya, “Ya, benar. Itulah resipi di warung-warung kopi,” katanya sambil disuakan cawan untuk diisi sedikit susu cair.


-----


Selesai minum teh, lelaki itu dan sahabatnya kembali berbincang, dari mana datangnya resipi pengaruh individu.

“Saudara bertanya kepada saya dari mana datangnya pengaruh?” soal lelaki itu dijawab dengan anggukan tetamunya.

Soal lelaki itu lagi, “Saya pelawa saudara minum air suam, kemudian teh tanpa gula. Kemudian saya isikan gula dan sedikit susu cair. Apa perasaan saudara?”

Lelaki itu menjawab, “Sudah pasti semakin lama rasanya semakin sedap. Mula-mula tawar, kemudian manis sedikit dan rasa lemak susu cairnya,” tangan kanan masih memegang cawan yang berisi.

“Saudaraku, begitulah pengaruh,” kata lelaki itu.

Tetamunya tidak dapat memahami, “Bagaimana?” soalnya.

“Pengaruh datang dari pelbagai sumber, apabila ia diadun seimbang semua sumber-sumber itu, maka semakin kuat dan matanglah kuasa pengaruh itu. Ia tidak berdiri sendiri tanpa unsur-unsur lain yang datang melengkapi. Pengaruh yang kosong isinya, rasanya samalah seperti air suam tadi. Pengaruh yang matang dan mantap isinya, samalah seperti secawan teh lengkap segala macam isinya,” jawab lelaki itu panjang lebar.

Tetamu bertanya dalam nada jenaka, “Dari mana datangnya gula dan susu yang memekatkan lagi adunan teh pengaruh?”

Lelaki itu mengeluarkan sekeping kertas dilakarkan sebuah imej, sama seperti gelas. Dibahagikan isi gelas itu kepada beberapa bahagian.

------

Kemudian lelaki itu memberi tujuh pesanan penting kepada tetamunya, “Ketahuilah saudaraku, pengaruh itu berkembang kerana adanya tujuh ciri.”




Orang berpengaruh mempunyai ilmu pengetahuan yang berkembang dari masa semasa. Ingatlah ketika Allah mencipta Adam sebagai manusia pertama, Allah memberi ilmu pengetahuan kepada Adam. Itulah yang membezakan Adam dan para malaikat.

Mereka tunduk kerana kelebihan Adam tahu setiap benda kerana diajar oleh Allah. Ilmu pengetahuan membantu Adam mengurus alam sebaik-baiknya.

Orang berpengaruh mempunyai rekod kejayaan yang menjadi anak-anak tangga keyakinan yang mengembangkan potensi dirinya dan sama-sama membantu perkembangan orang lain.

Orang berpengaruh menghargai kejayaaan kecil dan bersyukur meraikan kejayaan besar.

Orang berpengaruh berkembang melalui pengalaman lampau dan masa kini. Pengalaman menjadi guru yang meluruskan perbuatan dan menghalang daripada melakukan kesilapan yang sama sekali lagi.

Seperti kata nabi Muhammad yang direkodkan dalam Sahih Muslim, “Seorang mukmin tidak boleh jatuh ke dalam lubang yang sama dua kali.”

Orang berpengaruh sedar kelebihan yang dimiliki dan memberi kelebihan kepada orang lain lebih banyak berbanding apa yang diterimanya.

Seperti kata pengetua Madrasah Islamiah di Pulau Belitung, Pak Harfan kepada sepuluh anak muridnya yang digelar Laskar Pelangi, “Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan menerima sebanyak-banyaknya.”

Orang berpengaruh mempunyai rangkaian sahabat, guru dan keluarga yang saling mendukungi kepercayaan dan perjuangan hidupnya. Rangkaian ini menjadi sumber rujuk yang mematangkan tindakan dan setiap keputusan yang diambil.

Orang berpengaruh menggunakan gerak hati dan berusaha membersihkan hati. Al Ghazali menerangkan betapa pentingnya pembersihan hati.

Hati yang bersih menjadikan diri efektif dalam membuat keputusan dan memudahkan diri menentukan apa yang terbaik selepas semua maklumat dianalisa.

Nabi Muhammad berkata, baik atau buruknya tindakan seseorang berkait rapat dengan bersih atau kotornya hati.

Orang berpengaruh membina karakter dan mengekalkan karakter yang mempunyai moral dan etika yang teguh. Kekuatan moral dan etika menaikkan daya persuasif dan menarik kepercayaan orang lain kepada kita.

Peristiwa peletakkan batu Hajar Aswad yang hampir-hampir membawa perang besar antara kaum di Mekah. Karakter nabi Muhammad sebagai seorang yang berkata benar dan dipanggil al Amin menjadi alasan mengapa beliau dipilih menjadi penyelesai masalah antara kaum ketika peristiwa itu.

Dia mendengar dengan teliti. Mengangguk-angguk kerana bersetuju pada pandangan lelaki itu. Perlahan-lahan tetamu itu menarik lakaran gelas yang dilukis, dilipat kemas dan dimasukkan ke dalam poket bajunya, “Nikmat teh pada kertas ini lebih enak berbanding teh yang kita minum tadi,” katanya.

-----

“Saudaraku, dalam kehidupan ini saudara akan bertemu dengan orang-orang yang mempunyai ciri-ciri ini. Lihat dan renungkan. Pelajari dan ambil sebagai pelengkap. Mudah-mudahan kuasa pengaruh dalam diri berkembang menjadi pemudah cara hidup saudara dan orang lain. Moga-moga kuasa pengaruh dalam diri saudara menjadi ibadah yang berpahala,” jawab lelaki itu dengan senyuman.

Sebaris senyuman yang menunjukkan keyakinan bahawa saudara dapat lakukan.


Zamri Mohamad adalah penulis 10 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

2 Respons:

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles berkata...

Salam Tuan Zamri,

Saya belajar ilmu yang amat berguna hari ini.Terima kasih tuan kerana berkongsi ilmu di atas.

ain fathihah fhm berkata...

ilmu yg bermanfaat

terima kasih

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates