Isnin, April 28, 2008

Isu motivator dengan PHD tidak sahih timbul lagi tahun ini



Laporan Eksklusif hari Ahad yang menghabiskan akhbar KOSMO pada hari itu. Berita rencana oleh Martin Abdul Kahar. Baca sebahagian berita klik di sini





Sambungan laporan eksklusif hari Isnin yang bakal menghabiskan akhbar KOSMO segera sebelum jam 9.00 pagi. Laporan, rencana berita oleh Saiful Affendy Sapran. Baca sebahagian berita klik di sini

Berita motivator PHD palsu timbul semula di KOSMO dan menarik perhatian ramai sekali lagi. Cuma kali ini maklumat berita lebih berfokus dan merujuk kepada seorang yang dikenali ramai sebagai motivator.

Selepas ini saya rasa pihak media membantu meluruskan kefahaman masyarakat agar tidak menggunakan istilah pakar yang digandingkan bersama perkataan motivasi menjadi pakar motivasi.

Tanggungjawab kita memperbetulkan salah faham yang mengundang orang lain yang ingin mengambil kesempatan.

Perkara kedua, sesiapa yang berhajat menjadi perunding motivasi dan mahukan gelaran Dr daripada PhD, saranan saya, ambil di insitusi pengajian tinggi yang diiktiraf Lembaga Akreditasi Negara.

Walaupun universiti tempatan sekali pun, bunyi nama universiti pun kemelayuan tidak ada nama Inggeris yang menjadi semua orang kagum, asal ijazah kedoktoran sah laku, itu lebih meringankan sakit kepala berbanding mendapat ijazah kedoktoran dari luar negara tetapi statusnya sangat diragui.

Saya amat yakin siapa pun motivator ini, kesilapan pertama beliau adalah memilih institusi yang tidak diiktiraf Lembaga Akreditasi Negara (LAN) tidak ada niat menipu, tetapi apabila klien tidak diberitahu status sebenar P.hD yang dimilikinya, maka ia menjadi kes lain yang berat.

Klien berhak menyemak dan mengetahui kedudukan doctrate yang dimiliki kerana mereka memanggil atas keyakinan doctrate yang diyakini klien telah diiktiraf LAN dan kerajaan dapat membantu organisasi.

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) adalah antara universiti yang akan menyemak latar belakang mana-mana penceramah dengan status P.hd sebelum menjemput bagi program pelajar atau kakitangan.

Menggunakan rangkaian universiti luar dan dalam negara dan kementerian pengajian terbabit, ia memudahkan UIAM menyemak setiap seorang yang didakwa memiliki P.hd

Menyemak kesahihan sesebuah sijil bukanlah melalui universiti terbabit atau mana-mana persatuan. Ia perlu melalui semakan di badan kerajaan.

Saya pernah membuat semakan ini ketika menyemak latar belakang seorang individu dan universiti yang dimasukinya di luar negara (hasilnya juga mengecewakan apabila sangka baik saya terjejas apabila mengetahui status sebenar pendidikan beliau).

Bagi memudahkan tuan dan puan, semaklah di bahagian berikut. Maklumat ini diberikan oleh Suhana Ramli dari Pengurus Perundangan, Lembaga Akreditasi Negara pada 17 Januari 2007.

Unit Pengiktirafan
Bahagian Latihan
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
Blok C1 dan C2, Parcel
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62510 Putrajaya
Tel no: 03-88853364
Faks: 03-88892179
E-mel: recog@jpa.gov.my

Hendak susah payah biarlah sekali, jangan berkali-kali kemudian hari dek tidak ambil peduli.



Kebanyakan korporat dan agensi yang menjemput para perunding akan meminta profil perunding termasuklah kelayakan akademik yang diperolehi.

Kadar yuran bagi program dipersetujui jika tahap pengalaman dan akademiknya diyakini dapat memberi impak positif kepada para peserta yang menyertai program perunding tersebut.

Jika jemputan ceramah mengikut kadar kerajaan sekalipun, beza bayaran per jam bagi penceramah bertaraf sijil dan ijazah adalah berbeza. Ini menunjukkan ada keperluan signifikan bagi mengetahui tahap pendidikan perunding.

Salah satu persepsi yang dipegang oleh korporat dan agensi ialah latar akademik yang dimiliki perunding adalah diiktiraf oleh kerajaan. Jika ia terkeluar daripada sistem, menjadi tanggungjawab perunding memaklumkan status tersebut bagi memperbetulkan persepsi itu.

Peranan pengiktirafan kerajaan terhadap sijil akademik bukan sekadar bertujuan bagi sebarang proses pengambilan kerja. Akreditasi dan pengikitirafan tersebut menjadi tanda aras bagi mana-mana organisasi bagi meyakini tahap akademik perunding.


Kita mempertaruhkan kredibiliti di tangan sendiri.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates