Bagi rookie atau orang baru dalam pengucapan awam di pusat membeli belah bagi menyampaikan ceramah buku, perkara penting bagi saya ialah melihat suasana. Ia berbeza dengan ceramah dalam dewan dan bilik yang lebih terkawal keadaan.
Satu perkara yang tidak boleh dielakkan apabila membuat pengucapan awam di khayalak pusat membeli belah ialah kemampuan penceramah berlawan suara dengan bunyi-bunyian di sekeliling melibatkan kedai-kedai, tukang promosi dan orang ramai.
Satu-satunya alat yang ada ialah pembesar suara yang disediakan oleh penganjur.
Sebagai alternatif, penggunaan projektor LCD juga boleh digunakan bagi menarik pengunjung dari jauh. Bayangkan jika ada perkataan-perkataan seperti Buat Duit Cara Mudah, Bekerja dari rumah dilihat dari jauh, insya Allah ia mencipta tarikan. Bunyi pembesar suara di tempat awam adalah pada jarak yang pendek, lebih-lebih lagi jika hanya ada satu pembesar suara sahaja. Visual diguna sebagai cara kedua.
Kedua, saya mempelajari dan saya perlu berterima kasih kepada saudara Amin Idris kerana memberi tip ini beberapa bulan dahulu dalam blog beliau. Katanya, jangan menyampaikan ceramah menggunakan suara macho, ala-ala perlahan sahaja. Lontarkan suara kerana ia akan menarik orang ramai menoleh jika tidak datang kepada kita sekalipun.
Keempat, saya memahami, kekuatan ceramah buku di pusat membeli belah ialah jenis pengunjung yang datang mendengar. Pendengar kita bukan sahaja mereka yang duduk di kerusi hadapan yang disediakan pengunjung. Tetapi mereka yang berdiri, melihat-lihat produk, duduk di kerusi rehat di kawasan pejalan kaki tingkat bawah dan atas di tepi dan belakang penceramah adalah para pendengar kita. Mereka tidak boleh mematikan mana-mana bunyi termasuk suara kita, maka mereka akan mendengar. Jadi meskipun kerusi hadapan kosong, ada pengunjung-pengunjung lain di atas, di bawah dan di belakang pentas yang sedang mendengar.
Satu perkara yang tidak boleh dielakkan apabila membuat pengucapan awam di khayalak pusat membeli belah ialah kemampuan penceramah berlawan suara dengan bunyi-bunyian di sekeliling melibatkan kedai-kedai, tukang promosi dan orang ramai.
Satu-satunya alat yang ada ialah pembesar suara yang disediakan oleh penganjur.
Sebagai alternatif, penggunaan projektor LCD juga boleh digunakan bagi menarik pengunjung dari jauh. Bayangkan jika ada perkataan-perkataan seperti Buat Duit Cara Mudah, Bekerja dari rumah dilihat dari jauh, insya Allah ia mencipta tarikan. Bunyi pembesar suara di tempat awam adalah pada jarak yang pendek, lebih-lebih lagi jika hanya ada satu pembesar suara sahaja. Visual diguna sebagai cara kedua.
Kedua, saya mempelajari dan saya perlu berterima kasih kepada saudara Amin Idris kerana memberi tip ini beberapa bulan dahulu dalam blog beliau. Katanya, jangan menyampaikan ceramah menggunakan suara macho, ala-ala perlahan sahaja. Lontarkan suara kerana ia akan menarik orang ramai menoleh jika tidak datang kepada kita sekalipun.
Keempat, saya memahami, kekuatan ceramah buku di pusat membeli belah ialah jenis pengunjung yang datang mendengar. Pendengar kita bukan sahaja mereka yang duduk di kerusi hadapan yang disediakan pengunjung. Tetapi mereka yang berdiri, melihat-lihat produk, duduk di kerusi rehat di kawasan pejalan kaki tingkat bawah dan atas di tepi dan belakang penceramah adalah para pendengar kita. Mereka tidak boleh mematikan mana-mana bunyi termasuk suara kita, maka mereka akan mendengar. Jadi meskipun kerusi hadapan kosong, ada pengunjung-pengunjung lain di atas, di bawah dan di belakang pentas yang sedang mendengar.
ZAMRI MOHAMAD merupakan penulis bebas, blogger, jurulatih penulis bebas. Beliau menghasilkan buku-buku perhubungan, karier dan cinta. Buku-buku beliau kini berada di Malaysia, Singapura, Indonesia dan Brunei. Pembaca blog ini boleh memilikinya pada harga diskaun dan penghantaran ke rumah melalui pembelian online. Klik dan dapatkan hari ini.
Ulasan
Bagus tip-tip yang anda rumuskan di sini. Saya ingin tambah 1 lagi iaitu soal dan jawab. Apabila editor bertanya beberapa soalan, saya merasa lebih senang bercakap kerana dapat menjawab perkara2 yang orang lain fikirkan. Namanya pun 'bicara penulis', jadi dalam 'bicara' pasti ada soalan dan jawapan.