Peniaga berpengaruh kepada masyarakat dengan memberikan yang terbaik kepada orang ramai. Ia menjadi salah cabang kebaikan agar pelanggan mengguna pakai apa yang diaturkan dalam agama. Quran menyebut, "
Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), dan mereka pula segera segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan. Mereka (yang demikian sifatnya), adalah dari orang-orang yang soleh.
Mencipta matlamat dan tujuan berniaga.
Tujuan berniaga sangat dipengaruhi dengan alasan peribadi. Alasan ini menjadi pendorong kepada diri bertindak. Niatkan perniagaan bagi mencari redha Allah dan memperolehi rezeki yang halal. Niat yang baik menjadikan aktiviti perniagaan sebagai pelaburan sebagai bekal di akhirat. Niat yang baik juga menjadikan aktiviti perniagaan sebagai ibadah.
Mendoakan kesejahteraan pelanggan
Hubungan peribadi dengan peniaga juga boleh terbentuk dengan mendoakan kesejahteraan mereka. Hubungan hati adalah hubungan yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar tetapi dekat dengan diri apabila menyentuh hati.
Sikap mendoakan kebaikan kepada pelanggan mempamerkan sikap peniaga yang positif terhadap orang lain.
Berdoa memberi impak kepada diri dan orang lain. Direkodkan oleh Muslim, nabi Muhammad berkata, "Setiap hamba Muslim yang mendoakan saudaranya ketika saudaranya itu tidak mengetahuinya, maka malaikat akan berkata: "Semoga kamu juga mendapat seumpama (doa) itu."
Bisnes sebagai dakwah lisan dan perbuatan
Hubungan manusia adalah isi dalam dunia perniagaan. Tanggungjawab peniaga menyampaikan mesej Islam dalam aktivitinya tetap berterusan. Tambahan lagi, amalan perniagaan tempatan melibatkan masyarakat majmuk pelbagai agama dan kaum menjadikan dakwah sebagai tugas utama.
Bermanis wajah, memberikan produk yang berkualiti, memberi mesej-mesej positif dan layanan baik peniaga Muslim menjadikan perniagaanya tumpuan pada masa akan datang. Ia juga membantu membina imej Islam yang baik di mata orang ramai dan menafikan cakap-cakap yang mengatakan Islam sebagai agama tidak mesra masyarakat.
Saling sepakat sesama peniaga.
Formula menang-menang dan menang dalam amalan perniagaan memberi keuntungan kepada semua pihak. Kemenangan yang pertama ialah kepada peniaga itu sendiri yang memberi produk dan khidmat yang baik kepada masyarakat.
Kemenangan kedua ia melibatkan peniaga lain yang bebas daripada ancaman sifat dengki dan budaya bersaing yang negatif oleh peniaga lain.
Kemenangan ketiga ialah pelanggan sendiri yang berpuas hati dengan pilihan produk yang halal, pelbagai dan berkualiti.
Sikap saling sepakat ditekankan oleh nabi Muhammad dalam hadisnya, "Seorang mukmin terhadap mukmin lainnya seumpama bangunan, saling mengukuhkan satu dengan yang lain (Kemudian Rasulullah merapatkan jari-jari tanganya)."Menggalakkan budaya bersedekah.
Agih keuntungan kepada yang memerlukan.
Amalan bersedekah memberi keberkatan dalam perniagaan. Ia juga boleh menjadi amalan rutin kepada peniaga. Bagi sesetengah keluarga Muslim, sikap bersedekah dalam perniagaan menjadi kemestian kepada mereka.
Anjuran membelanjakan sebahagian daripada harta benda disebut dalam al Quran, dalam surah al Baqarah ayat 261, "Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakinya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnianya, lagi meliputi ilmu pengetahuanya.
Sebagai contoh, amalan bersedekah dijadikan modul pendidikan keluarga India Muslim. Ia dijadikan sebagai amanah dan warisan yang perlu dipegang oleh anak-anak. Sebagaimana pengalaman Syed Abu Tahir, pemilik restoran Shareezma di Taman Seri Gombak, Kuala Lumpur dalam majalah Usahawan Sukses pada tahun 2000 beliau mendedahkan, "Ibu mengingatkan saya jangan lupa bersedekah paling kurang RM300 setiap bulan. Wang itu bukan milik kita. Itulah kata-kata yang saya pegang sehingga akhir hayat."
Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), dan mereka pula segera segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan. Mereka (yang demikian sifatnya), adalah dari orang-orang yang soleh.
Mencipta matlamat dan tujuan berniaga.
Tujuan berniaga sangat dipengaruhi dengan alasan peribadi. Alasan ini menjadi pendorong kepada diri bertindak. Niatkan perniagaan bagi mencari redha Allah dan memperolehi rezeki yang halal. Niat yang baik menjadikan aktiviti perniagaan sebagai pelaburan sebagai bekal di akhirat. Niat yang baik juga menjadikan aktiviti perniagaan sebagai ibadah.
Mendoakan kesejahteraan pelanggan
Hubungan peribadi dengan peniaga juga boleh terbentuk dengan mendoakan kesejahteraan mereka. Hubungan hati adalah hubungan yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar tetapi dekat dengan diri apabila menyentuh hati.
Sikap mendoakan kebaikan kepada pelanggan mempamerkan sikap peniaga yang positif terhadap orang lain.
Berdoa memberi impak kepada diri dan orang lain. Direkodkan oleh Muslim, nabi Muhammad berkata, "Setiap hamba Muslim yang mendoakan saudaranya ketika saudaranya itu tidak mengetahuinya, maka malaikat akan berkata: "Semoga kamu juga mendapat seumpama (doa) itu."
Bisnes sebagai dakwah lisan dan perbuatan
Hubungan manusia adalah isi dalam dunia perniagaan. Tanggungjawab peniaga menyampaikan mesej Islam dalam aktivitinya tetap berterusan. Tambahan lagi, amalan perniagaan tempatan melibatkan masyarakat majmuk pelbagai agama dan kaum menjadikan dakwah sebagai tugas utama.
Bermanis wajah, memberikan produk yang berkualiti, memberi mesej-mesej positif dan layanan baik peniaga Muslim menjadikan perniagaanya tumpuan pada masa akan datang. Ia juga membantu membina imej Islam yang baik di mata orang ramai dan menafikan cakap-cakap yang mengatakan Islam sebagai agama tidak mesra masyarakat.
Saling sepakat sesama peniaga.
Formula menang-menang dan menang dalam amalan perniagaan memberi keuntungan kepada semua pihak. Kemenangan yang pertama ialah kepada peniaga itu sendiri yang memberi produk dan khidmat yang baik kepada masyarakat.
Kemenangan kedua ia melibatkan peniaga lain yang bebas daripada ancaman sifat dengki dan budaya bersaing yang negatif oleh peniaga lain.
Kemenangan ketiga ialah pelanggan sendiri yang berpuas hati dengan pilihan produk yang halal, pelbagai dan berkualiti.
Sikap saling sepakat ditekankan oleh nabi Muhammad dalam hadisnya, "Seorang mukmin terhadap mukmin lainnya seumpama bangunan, saling mengukuhkan satu dengan yang lain (Kemudian Rasulullah merapatkan jari-jari tanganya)."Menggalakkan budaya bersedekah.
Agih keuntungan kepada yang memerlukan.
Amalan bersedekah memberi keberkatan dalam perniagaan. Ia juga boleh menjadi amalan rutin kepada peniaga. Bagi sesetengah keluarga Muslim, sikap bersedekah dalam perniagaan menjadi kemestian kepada mereka.
Anjuran membelanjakan sebahagian daripada harta benda disebut dalam al Quran, dalam surah al Baqarah ayat 261, "Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakinya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnianya, lagi meliputi ilmu pengetahuanya.
Sebagai contoh, amalan bersedekah dijadikan modul pendidikan keluarga India Muslim. Ia dijadikan sebagai amanah dan warisan yang perlu dipegang oleh anak-anak. Sebagaimana pengalaman Syed Abu Tahir, pemilik restoran Shareezma di Taman Seri Gombak, Kuala Lumpur dalam majalah Usahawan Sukses pada tahun 2000 beliau mendedahkan, "Ibu mengingatkan saya jangan lupa bersedekah paling kurang RM300 setiap bulan. Wang itu bukan milik kita. Itulah kata-kata yang saya pegang sehingga akhir hayat."
Ulasan