Malam jam 11, seorang kakitangan sementara pergi ke pejabat yang terletak di tingkat dua. Kakitangan di pejabat ini sibuk dalam persiapan terakhir program pada hari esok. Banyak yang belum diselesaikan.
Kakitangan ini diarahkan oleh majikan mengambil tag nama bagi memudahkan urusan keluar masuk. Maka pada malam jam 8.00 beliau menghubungi melalui telefon bimbit.
Apa jawab individu yang menguruskan tag nama, "Saya di kilang, boleh tolong jangan ganggu saya?"
Kakitangan ini hairan, terganggu sangatkah sampai begitu bahasa digunakan.
Kakitangan ini perlu memenuhi amanah majikan, bukan suka-suka hendak ke sana.
Beliau sendiri tidak suka ke sana, pejabat tingkat dua ini telah menyebabkan beliau dimarah oleh jabatan-jabatan lain ketika kakitangan ini mula bekerja tahun lalu.
Sangka jabatan lain, kakitangan ini bekerja di pejabat ini ketika berurusan dengan mereka. Banyak hal telah berlaku rupanya.
Pada jam 11 malam, kakitangan ini singgah sebentar melihat aktiviti di pejabat tingkat dua itu.
Individu yang dihubungi ada dalam pejabat, memaklumkan tiada orang di pejabat selepas ini dan urusan beliau belum selesai.
"Kamu sibuk sangat hendak tag nama buat apa?" tanya individu itu.
"Bukan saya minta tetapi majikan saya." jawab kakitangan itu.
"Jika dia hendak, suruh dia hubungi saya sendiri. Biar saya cakap. Sibuk sahaja hendak tag nama. Kalau hendak, buat kerja. Ini tidak asyik hendak mengikut sahaja." jawabnya dalam keadaan stress.
Bukankah mudah jika dia menjawab, "Belum siap" atau jika tidak mahu beri kata sahaja, "Tidak ada". Mengapa perlu sakitkan hati orang lain?
Kakitangan itu geleng kepala. Salahkah dia memenuhi amanah majikan yang benar-benar mahu ia dilaksanakan.
Geleng terhadap sikap beliau.
Geleng terhadap profesionalisme beliau.
Geleng terhadap kegagalan beliau mengimbangi IQ, EQ dan SQ.
Angguk terhadap cerita-cerita yang selama ini dianggap khabar angin.
Ketika program pada hari esoknya, beliau datang ke arah kakitangan itu dan berkata, "Kau hendak tag nama pergi ambil di belakang."
Kakitangan ini berkata dalam hati, “Individu ini harus belajar dari Ron Kaufman.”
Menurut kajian Prof. George Gallup, beliau telah membuat kajian tentang sumber bagaimana seseorang itu boleh mencipta diri menjadi seorang pemimpin (saya sebut pekerja) berpengaruh dan hebat.
50% personaliti
35% ilmu
15% jawatan
Kakitangan ini diarahkan oleh majikan mengambil tag nama bagi memudahkan urusan keluar masuk. Maka pada malam jam 8.00 beliau menghubungi melalui telefon bimbit.
Apa jawab individu yang menguruskan tag nama, "Saya di kilang, boleh tolong jangan ganggu saya?"
Kakitangan ini hairan, terganggu sangatkah sampai begitu bahasa digunakan.
Kakitangan ini perlu memenuhi amanah majikan, bukan suka-suka hendak ke sana.
Beliau sendiri tidak suka ke sana, pejabat tingkat dua ini telah menyebabkan beliau dimarah oleh jabatan-jabatan lain ketika kakitangan ini mula bekerja tahun lalu.
Sangka jabatan lain, kakitangan ini bekerja di pejabat ini ketika berurusan dengan mereka. Banyak hal telah berlaku rupanya.
Pada jam 11 malam, kakitangan ini singgah sebentar melihat aktiviti di pejabat tingkat dua itu.
Individu yang dihubungi ada dalam pejabat, memaklumkan tiada orang di pejabat selepas ini dan urusan beliau belum selesai.
"Kamu sibuk sangat hendak tag nama buat apa?" tanya individu itu.
"Bukan saya minta tetapi majikan saya." jawab kakitangan itu.
"Jika dia hendak, suruh dia hubungi saya sendiri. Biar saya cakap. Sibuk sahaja hendak tag nama. Kalau hendak, buat kerja. Ini tidak asyik hendak mengikut sahaja." jawabnya dalam keadaan stress.
Bukankah mudah jika dia menjawab, "Belum siap" atau jika tidak mahu beri kata sahaja, "Tidak ada". Mengapa perlu sakitkan hati orang lain?
Kakitangan itu geleng kepala. Salahkah dia memenuhi amanah majikan yang benar-benar mahu ia dilaksanakan.
Geleng terhadap sikap beliau.
Geleng terhadap profesionalisme beliau.
Geleng terhadap kegagalan beliau mengimbangi IQ, EQ dan SQ.
Angguk terhadap cerita-cerita yang selama ini dianggap khabar angin.
Ketika program pada hari esoknya, beliau datang ke arah kakitangan itu dan berkata, "Kau hendak tag nama pergi ambil di belakang."
Kakitangan ini berkata dalam hati, “Individu ini harus belajar dari Ron Kaufman.”
Menurut kajian Prof. George Gallup, beliau telah membuat kajian tentang sumber bagaimana seseorang itu boleh mencipta diri menjadi seorang pemimpin (saya sebut pekerja) berpengaruh dan hebat.
50% personaliti
35% ilmu
15% jawatan
Ulasan