Ada tiga entiti yang menjadi tiang bagi sebuah universiti untuk menjadi tersohor.
Pertama: Pelajar
Kedua : Pentadbir dan kakitangan
Ketiga : Ahli akademik
Tanpa ketiga-tiga ini universiti tidak dapat menjalankan fungsinya dengan baik. Sebagai contoh, jika pelajar berjaya memenangi sesuatu sudah pasti cuba disebar luas melalui akhbar. Seboleh-boleh ia hendak dikeluarkan secara kerap di media. Tanpa pelajar, universiti mati.
Kedua, tanpa pensyarah yang konsisten dengan penyelidikan, universiti juga akan mati.
Ketiga, tanpa kakitangan dan pentadbir yang berfikiran jauh, universiti akan mati.
Ia mempunyai kaitan berangkai. Malangnya jika kita berhadapan dengan kakitangan yang mempunyai Weltanschauung kampus yang sempit. Apa yang saya maksudkan dengan sempit?
Kita ambil contoh, program pelajar (sebenarnya ia gabungan pelajar dan staf, tetapi kita andaikan pelajar 100 peratus) BMW Shorties Screening diadakan di kampus.
Pemilik Weltanschauung kampus yang sempit akan berkata, "Ini adalah program kecil tanpa VIP yang besar (sebab yang berkata tidak ambil tahu siapa yang datang). Lagi pun ia program kecil peringkat pelajar."
Kebiasanya orang seperti ini tertipu dengan pengalaman sendiri. Pengalaman yang luas disangka terlalu luas sehingga bersikap tidak optimis dengan daya usaha orang lain.
Pemilik Weltanschauung kampus yang luas akan berkata, "Ini kerjasama awal yang bagus. Selepas ini buat susulan dengan badan korporat tersebut dan ajukan cadangan untuk projek filem pendek di universiti. Boleh jadi pandangan hidup Islami dapat dibawa ke Cannes dengan filem pendek sebagai mediumnya."
Amat bahaya apabila universiti mempunyai kakitangan yang mempunyai Weltanschauung kampus yang sempit. Ia membunuh potensi pelajar dan melemahkan semangat serta kreativit mereka.
Pemerhatian saya bermula sebagai pelajar dan kakitangan sambilan mendapati apabila program pelajar memberi keuntungan kepada universiti baik dari sudut wang dan imej, ia segera diserapkan sebagai program universiti.
Pelajar juga berperanan menjalinkan hubungan universiti dengan industri. Hubungan dua hala ini yang selalu dilihat oleh pentadbir atasan dengan Weltanschauung yang sangat luas. Samalah seperti kerjasama antara pensyarah di dua buah universiti berlainan.
Jika ditanya pandangan peribadi saya, kakitangan dengan Weltanschauung yang sempit harus diubah set pemikiran atau perlu melangkah keluar dari garis universiti. Mereka adalah pembunuh dalam senyap.
Pertama: Pelajar
Kedua : Pentadbir dan kakitangan
Ketiga : Ahli akademik
Tanpa ketiga-tiga ini universiti tidak dapat menjalankan fungsinya dengan baik. Sebagai contoh, jika pelajar berjaya memenangi sesuatu sudah pasti cuba disebar luas melalui akhbar. Seboleh-boleh ia hendak dikeluarkan secara kerap di media. Tanpa pelajar, universiti mati.
Kedua, tanpa pensyarah yang konsisten dengan penyelidikan, universiti juga akan mati.
Ketiga, tanpa kakitangan dan pentadbir yang berfikiran jauh, universiti akan mati.
Ia mempunyai kaitan berangkai. Malangnya jika kita berhadapan dengan kakitangan yang mempunyai Weltanschauung kampus yang sempit. Apa yang saya maksudkan dengan sempit?
Kita ambil contoh, program pelajar (sebenarnya ia gabungan pelajar dan staf, tetapi kita andaikan pelajar 100 peratus) BMW Shorties Screening diadakan di kampus.
Pemilik Weltanschauung kampus yang sempit akan berkata, "Ini adalah program kecil tanpa VIP yang besar (sebab yang berkata tidak ambil tahu siapa yang datang). Lagi pun ia program kecil peringkat pelajar."
Kebiasanya orang seperti ini tertipu dengan pengalaman sendiri. Pengalaman yang luas disangka terlalu luas sehingga bersikap tidak optimis dengan daya usaha orang lain.
Pemilik Weltanschauung kampus yang luas akan berkata, "Ini kerjasama awal yang bagus. Selepas ini buat susulan dengan badan korporat tersebut dan ajukan cadangan untuk projek filem pendek di universiti. Boleh jadi pandangan hidup Islami dapat dibawa ke Cannes dengan filem pendek sebagai mediumnya."
Amat bahaya apabila universiti mempunyai kakitangan yang mempunyai Weltanschauung kampus yang sempit. Ia membunuh potensi pelajar dan melemahkan semangat serta kreativit mereka.
Pemerhatian saya bermula sebagai pelajar dan kakitangan sambilan mendapati apabila program pelajar memberi keuntungan kepada universiti baik dari sudut wang dan imej, ia segera diserapkan sebagai program universiti.
Pelajar juga berperanan menjalinkan hubungan universiti dengan industri. Hubungan dua hala ini yang selalu dilihat oleh pentadbir atasan dengan Weltanschauung yang sangat luas. Samalah seperti kerjasama antara pensyarah di dua buah universiti berlainan.
Jika ditanya pandangan peribadi saya, kakitangan dengan Weltanschauung yang sempit harus diubah set pemikiran atau perlu melangkah keluar dari garis universiti. Mereka adalah pembunuh dalam senyap.
Ulasan