Akhirnya isu ini menjadi kontroversi dan muncul dalam sebuah akhbar politik islami (?), Zapin UIAM memakai alat solek ketika mengadakan persembahan. Bermula daripada sms dalam akhbar saiz kompak kini ia menjalar ke akhbar islami (?) ini. Mereka dikatakan menyerupai perempuan kerana bersolek.
Sebenarnya saya kurang senang dengan pendekatan akhbar politik islami ini. Apabila menerima sumber dari surat-surat, e-mel dan sms, terus disiarkan. Saya berfikir sama ada akhbar ini mempunyai kumpulan penyelidik dan kumpulan wartawan bagi berita berunsur 'investigative news'.
Ini belum ditambah dengan gerakan politik islami pelajar yang cepat panas dan melayangkan surat kepada akhbar tanpa adanya investigative team sendiri.
Kadangkala saya sendiri keliru, akhbar Malay Mail dalam menyiarkan kes bunuh Noritta tahu betapa pentingnya menyediakan kumpulan wartawan dalam fokus yang berbeza (mahkamah, polis, individu dan keluarga) dengan jumlah wartawan yang ramai bagi setiap fokus untuk memastikan berita itu dibawa dalam perspektif yang pelbagai. Tetapi, isu solek zapin UIAM, berapa cabang perspektif yang diberikan?
Satu. Saya ulang satu.
Adilkah?
Kumpulan zapin ini lebih ke hadapan dengan menghantar soalan kepada al-ahkam.net untuk mendapatkan penjelasan. Kita ingin tahu apakah hukumnya memakai alat solek untuk pencahayaan studio atau pentas dan alat solek untuk hiasan mencantikkan wajah seperti yang digunakan oleh kaum perempuan. Ia dua benda yang berbeza.
Alat solek untuk pencahayaan tidak sesuai dijadikan pencantik muka, ia mencerahkan wajah dengan mengimbangi pantulan cahaya sepeti digunakan di studio gambar. Lampu pentas dan studio bukanlah seperti lampu meja di bilik kita.
Saya percaya mereka yang menyiarkan sms, surat dan disiarkan oleh akhbar ini tidak tahu apa bezanya dua alat solek ini. Apa pun, saya masih menunggu jawapan al-ahkam.net
Saya pernah mengalami masalah untuk rakaman promo Ansar Channel, MITV. Mahu tidak mahu saya perlu diberi sedikit sentuhan solekan studio kerana kamera mengesan wajah saya 'berkilat'. Ada kalanya wajah orang yang kelihatan pucat perlu diceriakan hadapan kamera agar tidak nampak seperti mayat hidup.
Akademi Al Quran di studio TV9 pun memakai alat solek untuk tujuan studio.
Rabbani dan Raihan pun memakai alat solek untuk tujuan studio.
Artis-artis islami pun perlu memakai alat solek untuk tujuan studio bagi mengambil gambar kulit album
Kita sedang membincangkan isu tentang dua jenis alat solek ini. Menantikan jawapan daripada al-ahkam.net
Entri ini bukan membela kumpulan zapin UIAM, tetapi memberi mereka ruang penjelasan yang lebih seimbang dan adil untuk kedua-dua pihak.
Sebenarnya saya kurang senang dengan pendekatan akhbar politik islami ini. Apabila menerima sumber dari surat-surat, e-mel dan sms, terus disiarkan. Saya berfikir sama ada akhbar ini mempunyai kumpulan penyelidik dan kumpulan wartawan bagi berita berunsur 'investigative news'.
Ini belum ditambah dengan gerakan politik islami pelajar yang cepat panas dan melayangkan surat kepada akhbar tanpa adanya investigative team sendiri.
Kadangkala saya sendiri keliru, akhbar Malay Mail dalam menyiarkan kes bunuh Noritta tahu betapa pentingnya menyediakan kumpulan wartawan dalam fokus yang berbeza (mahkamah, polis, individu dan keluarga) dengan jumlah wartawan yang ramai bagi setiap fokus untuk memastikan berita itu dibawa dalam perspektif yang pelbagai. Tetapi, isu solek zapin UIAM, berapa cabang perspektif yang diberikan?
Satu. Saya ulang satu.
Adilkah?
Kumpulan zapin ini lebih ke hadapan dengan menghantar soalan kepada al-ahkam.net untuk mendapatkan penjelasan. Kita ingin tahu apakah hukumnya memakai alat solek untuk pencahayaan studio atau pentas dan alat solek untuk hiasan mencantikkan wajah seperti yang digunakan oleh kaum perempuan. Ia dua benda yang berbeza.
Alat solek untuk pencahayaan tidak sesuai dijadikan pencantik muka, ia mencerahkan wajah dengan mengimbangi pantulan cahaya sepeti digunakan di studio gambar. Lampu pentas dan studio bukanlah seperti lampu meja di bilik kita.
Saya percaya mereka yang menyiarkan sms, surat dan disiarkan oleh akhbar ini tidak tahu apa bezanya dua alat solek ini. Apa pun, saya masih menunggu jawapan al-ahkam.net
Saya pernah mengalami masalah untuk rakaman promo Ansar Channel, MITV. Mahu tidak mahu saya perlu diberi sedikit sentuhan solekan studio kerana kamera mengesan wajah saya 'berkilat'. Ada kalanya wajah orang yang kelihatan pucat perlu diceriakan hadapan kamera agar tidak nampak seperti mayat hidup.
Akademi Al Quran di studio TV9 pun memakai alat solek untuk tujuan studio.
Rabbani dan Raihan pun memakai alat solek untuk tujuan studio.
Artis-artis islami pun perlu memakai alat solek untuk tujuan studio bagi mengambil gambar kulit album
Kita sedang membincangkan isu tentang dua jenis alat solek ini. Menantikan jawapan daripada al-ahkam.net
Entri ini bukan membela kumpulan zapin UIAM, tetapi memberi mereka ruang penjelasan yang lebih seimbang dan adil untuk kedua-dua pihak.
Ulasan