Langkau ke kandungan utama

Tikar Mengkuang Hamparan Bulu persoal sistem hierarki berdarjat





Oleh ZAMRI MOHAMAD

Dalam debaran menunggu kelahiran cucunya, waris kepada keturunan Demang yang kaya raya, Pak Desa seorang petani miskin dan anak kampung dikunjungi oleh beberapa orang tetamu yang muncul untuk persiapan majlis menyambut kelahiran tersebut.

Seluruh isi rumah Pak Desa dikemas dan diubah demi keselesaan Tuan Besar Paduka Demang yang akan hadir pada majlis tersebut nanti. Namun begitu, manusia hanya mampu merancang. Hanya Tuhan yang menentukan segalanya.

Apakah yang akan terjadi jika kelahiran itu ditangguhkan? Sampai bila seseorang mampu menahan kuasa tuhan?

Itulah persoalan yang ditujukan kepada para penonton sepanjang dua jam persembahan teater Tikar Mengkuang Hamparan Bulu di auditorium utama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sepanjang minggu Nusantara anjuran Kelab Teater UIAM.

Teater ini memaparkan dilema dan kepayahan yang timbul apabila anak gadis Pak Desa, Intan dilamar oleh Demang Putera yang datang dari keluarga bangsawan keturunan Demang.

Penerimaan lamaran ini menjadikan keseluruhan hidup Pak Desa berubah apabila corak hidupnya yang sederhana menjadi begitu rumit apabila terpaksa mengikut telunjuk para penasihat Demang yang menginginkan segala-galanya mengikut cara hidup bangsawan.

Pertentangan dan cabar-mencabar kuasa antara manusia berdarjat dan aturan fitrah tuhan ditonjolkan dalam persembahan teater ini.

Saat kelahiran cucu pertama Pak Desa dan Demang menjadi insiden yang menyaksikan bagaimana manusia yang terlalu obses dengan kuasa sanggup mencipta aturan sendiri dengan cuba mendesak para pembantunya melewat-lewatkan kelahiran tersebut semata-mata hendak menjaga protokol yang disusun.

Ketidakhadiran Demang yang hanya diwakili oleh isterinya pada saat-saat akhir, Datin Paduka Demang berakhir dengan kematian cucu pertama mereka bersama-sama menantunya.

Kemunculan Jabor saudara kepada Pak Desa membawa nilai yang jauh berbeza dengan kepercayaannya bahawa si miskin tidak perlu menjadi si kaya untuk diterima menjadi sebahagian daripada mereka.

Jabor diibaratkan pengkritik kepada penciptaan pengkelasan manusia yang jelas memisah-misahkan nilai-nilai homofili moral manusia yang sepatutnya menjadi tali pengikat terhadap semua perbezaan.

Tikar Mengkuang Hamparan Bulu secara simbolik menyindir sistem hierarki sosial masyarakat berkasta yang masih diamalkan dalam dunia moden.

Jenaka-jenaka dengan mesej yang mendalam menerjah pemikiran para penonton akan kewajaran dan logika disebalik ciptaan hukum manusiawi yang menguntungkan sebelah pihak dan menekan pihak satu lagi.

Berpijak pada bumi yang nyata dan kembali kepada realiti semasa menjadi isu pokok yang cuba dirungkaikan dalam mengasimilasikan kehidupan antara dua strata masyarakat.

Soalnya, perlukah tikar mengkuang yang menjadi alas dan teman selama hidup perlu dibuang semata-mata untuk hamparan berbulu yang menjadi gantinya?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini

Los dan Faun permulaan kepada filem & drama bersiri

Bukan mudah bagi menghasilkan sebuah filem penyiasatan ala-ala Detective Conan, tetapi Afdlin Shauki berjaya melakukannya. Kali terakhir saya menonton cerita penyiasatan adalah sebuah drama berjudul Siapa Bunuh Alice. Seingat saya watak Zami Ismail sangat menonjol sebagai seorang penyiasat yang cuba membongkar kematian Alice (lakonan Alice Voon) di sebuah rumah percutian. Itu adalah drama lebih sepuluh tahun dahulu. Sehingga kini jika dilakukan carian Google, Siapa Bunuh Alice masih menjadi topik perbincangan. Kali ini versi filem dengan perspektif baru dan jenayah baru diketengahkan melalui Los dan Faun. Tidak sempat menonton di Kuala Lumpur, saya mencuri masa menonton di Melaka hari ini tanpa saya sangka perkataan cencalok dan Klebang juga menjadi sebahagian dialog. Babak demi babak yang ditonjolkan secara pantas berbeza dengan pendekatan pengarah filem tempatan sebelum ini. Los dan Faun menjadikan saudara tidak senang duduk untuk mengikuti perjalanan cerita sehingga akhir. Kehilang...

[Penulisan] Seni berkahwin dengan perkataan.

Sembang malam untuk difikir-fikirkan sebelum tidur setiap hari. Kompilasi soalan yang bertanya, "Bolehkah hidup dengan menulis?" Dahulu saya sukar berkata ya sebelum mendapat royalti pertama. "Tuan, izinkan saya memberitahu lapan perkara (1) Saya hidup di universiti tiga tahun akhir tanpa pinjaman pendidikan. Mengulang kertas, lama berada di sana. (2) Hidup bergaji selama dua tahun sebanyak RM700  di mana para graduan hari ini akan menolak jawatan bergaji begitu. (3) Membayar setiap sen hutang pinjaman pendidikan sebelum berkahwin. (4) Terbang menemui bakal isteri di Perth untuk mendengar beliau berkata ya sahaja selepas ibu bapanya berkata ya. (5) Membeli cincin bertunang ketika harga emas naik. (6) Berkahwin tanpa pinjaman peribadi. (7) Menyewa rumah di dua lokasi berbeza. (8) Berbelanja dapur untuk almarhum bonda. Ia ditampung dengan royalti sebagai tiang pendapatan utama kemudian disusuli yang lain-lain. Meski pun begitu, kita menulis sebagai pelan ...