Sabtu, Ogos 12, 2006

Sembang Sabtu: Borhan tak suka beri pinjam buku

Sembang Sabtu: Borhan tak suka beri pinjam buku
Berita Harian, Sabtu 12/8/6

KALAU orang pinjam duit, tak bayar pun tak apa, tapi kalau buku, memang susah saya nak beri pinjam kerana ramai yang tak mahu pulangkan. Ini yang paling saya tak suka, cerita pejuang kemerdekaan, Datuk Wira Borhan Md Yaman, 77.

Sikap kedekut dan ulat buku itu mendorong beliau memiliki 2,160 judul buku yang dijilid dan disimpan dengan baik dalam bilik khas yang dijadikan perpustakaan mini di rumahnya di Klebang, Melaka.

Sebahagian daripada koleksi buku itu adalah karya penulis Indonesia sejak 1950-an dan disimpan mengikut urutan nombor siri bagi memudahkannya mencari.

Antara buku kesayangan Borhan ialah koleksi buku agama dan novel Prof Dr Hamka dan Presiden Sukarno, malah buku, Pandang Balik karya Tunku Abdul Rahman Putra yang diterima sebagai hadiah ulang tahun perkahwinan pada 1980 juga disimpan dengan baik.

Mengimbau kenangan silam, Borhan mempunyai enam anak dan 28 cucu berkata: “Ketika saya bersekolah pada 1938, saya dilantik ketua darjah. Kemudian cikgu pilih saya jadi ahli ‘kutubkhanah’ (pustakawan) yang ketika itu cuma ada 40 judul buku, kebanyakannya Indonesia.

“Di situ minat saya terhadap buku bermula. Minat ini berterusan dan menjadi hobi saya. Kalau tak dapat membaca, saya mengantuk dan tidak selesa. Saya jadi ulat buku,” katanya yang sanggup berbelanja beribu-ribu ringgit untuk membeli pelbagai jenis buku.

Pegangan beliau ialah ‘jauh perjalanan, banyak pilihan, lama hidup banyak dirasa, banyak membaca luas pengetahuan dan pengalaman’.

“Saya tidak keseorangan. Kawan-kawan saya (yang sukakan buku ketika itu) ramai... ada ulama dan ahli politik,” katanya.

Bagi menerap minat membaca di kalangan ahli keluarganya, Borhan menjadikan budaya menghadiahkan buku sebagai amalan. Ia secara tidak langsung dapat menambah koleksi.

“Saya banyak baca buku Indonesia terutama mengenai perjuangan. Sebab itu hari ini saya tetap berjuang walaupun tidak berduit,” katanya.

Borhan berkata, melalui pembacaan, dapat menanam semangat bekerja, membina hidup, berdikari, cintakan tanah air, agama dan semangat tidak tunduk kepada pihak lain kecuali kepada Allah.

“Pilih buku sama macam pilih kawan. Jika pilih buku lucah, sama juga berkawan dengan orang yang rosak akhlak dan rendah moral,” katanya yang suka memilih buku karya pejuang dan pengarang terkenal.

Katanya, hidup di dunia perlu mencari keredaan Allah, biar sedikit tetapi berkat dan tidak guna mencari rezeki tidak halal.

“Apa yang penting setiap kerja mesti ikhlas, biar orang pandang kita rendah sebab miskin, tidak beri sumbangan kepada orang lain, tidak mengapa. Apa yang mustahak, takut Allah melaknat kita. Jangan sekadar falsafah kita saja tinggi, tetapi tidak diamalkan,” katanya.

1 Respons:

Muhammad Rashdan Bin Ab.Razak berkata...

Terima Kasih kerana menulis mengenai Datuk Saya

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates