Jumaat, September 30, 2005

Diskusi : Tip Menghalang Remaja Kepada Gejala Negatif

Diskusi : Tip Menghalang Remaja Kepada Gejala Negatif

Diskusi slot ketiga ini melibatkan dua orang ahli panel iaitu D.S.P Habibah Abd Manaf dari ibu pejabat polis daerah Petaling Jaya dan Puan Khadija Abdullah dari jabatan Kebajikan Masyarakat.

Keseluruhan diskusi ini membincangkan sebab-sebab masalah sosial yang diertikan sebagai pelbagai kelakuan negatif yang tidak mendapat sokongan moral masyarakat keseluruhan. Antara sebab-sebabnya meliputi:

· Kekurangan nilai dan pengamalan agama.
· Cenderung ke tempat-tempat yang lebih menyeronokan berbanding sekolah.
· Kurangnya kekuatan sistem sekolah dan masyarakat dari sudut kerjasama dan pemantauan bersama.
· Tekanan-tekanan yang disengajakan dalam proses pendidikan kanak-kanak dan dewasa.
· Mudah terlibat dengan pergaulan sosial tanpa batas.
· Faktor individu melibatkan sikap ahli keluarga dan suasana dalamnya, memberi penekanan terhadap disiplin secara kasar tanpa memberi perhatian, kongkongan lebih-lebih lagi dilakukan oleh ahli keluarga yang berpecah belah, serta kawasan kejiran yang tidak sihat dengan individu-individu rosak melibatkan pengaih-penagih dadah di sekitar kediaman selain daripada kemiskinan.

Pendekatan seorang ibu sebagai orang yang paling layak dan rapat untuk berunding dengan anak disifatkan gagal apabila ibu gagal menjadikan dirinya sebagai sebagai seorang ‘consultan’ yang selesa tetapi berubah kepada ‘manager’ yang menyusun hiduo anak tanpa memberi peluang untuk mengekspresi dan merujuk kehendaknya kepada ibu.

Kemahiran mendengar adalah penting dalam membantu anak-anak. Pada masa yang sama ilmu kekeluargaan adalah sesuatu yang perlu dipelajari dan dipraktikan khususnya dalam ilmu perkembangan anak-anak. Aktiviti dan rakan-rakan anak harus dikenali khususnya apabila anak-anak mengenali sahabat melalui internet. Meningkatkan kualiti pendidikan di sekolah dan menjadikan ahli keluarga berkemahiran sebagai seorang kaunselor di rumah amat membantu untuk mengatasinya.

Kurangnya budaya tegur menegur dalam masyarakat atau budaya kampung menjadikan sikap tidak peduli menjadi-jadi. Tumpuan terhadap agama dan menambah nilai kasih sayang dan menjadikan pendidikan anak bermula dari kandungan sebagaimana menjadikan rahim ibu sebagai universiti akhlak dan moral pertama perlu selain daripada mengawal serangan televisyen ke dalam rumah dan masalah kewangan yang memerluakn ibu bapa berada di luar berbanding melebihkan masa dan aktiviti dengan anak-anak.

Catatan bergambar penulis dari Seminar Kaunseling Kekeluargaan, Pendekatan Efektif Dalam Membimbing Remaja, 24 September 2005

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates