Bayangkan jika buku terbitan kita berada pada pembalut botol seperti dalam foto ini.
Bragg Organic, Apple Cider Vinegar melakukan ke atas produknya. Malah mereka menerbitkan buku dalam kategori yang sama.
Pada botol cuka epal ini tertera kulit buku kesihatan dengan tajuk yang sama. Strategi pemasaran bersilang ini digunakan oleh Dr Patricia Bragg yang dikenali sebagai penulis, pendidik dalam bidang kesihatan dan crusader dalam bidang kesihatan.
Pembeli produk ini berpeluang membeli buku setebal 136 halaman bagi mengetahui lebih mendalam kebaikan cuka epal. Harga buku dijual $9.95 atau RM30.95. Manakala cuka epal dijual pada harga $3.49 atau RM10.85.
Saya membelinya di farmasi Vitacare pada harga RM14.80
Pembuat produk kesihatan dan penerbit buku kesihatan ini telah berada di pasaran bermula pada tahun 1912. Ya, ia menjangkau 100 tahun di pasaran.
Pemasaran bersilang yang memanjangkan hayat buku di luar kedai buku. Farmasi-farmasi tempatan mula mengambil langkah ini sedikit demi sedikit. Gelagat jualan ini dapat dilihat di kedai-kedai lain termasuklah kedai DIY (Do It Yourself) yang menjual buku hobi.
Siapa yang dijangka akan ke arah model penerbitan begini secara besar-besaran. Saya berikan satu nama, Nestle.
Percubaan ini dilakukan oleh Nestle dengan penerbitan buku resipi berwarna kepada para pembelinya melalui kiriman buku resipi ke peti pos. Kaedah ini mengikat para pembaca produk di kampung.
Ibu saya juga masih menerima sehingga hari ini.
Ulasan