Ahad, Ogos 12, 2012

Seni memperkenalkan diri dalam buku



Kaedah memperkenalkan diri dalam biodata penulis pada kulit belakang buku, flap atau lipatan pada kulit buku serta halaman belakang selepas akhir bab memberi kesan kepada persepsi pembaca.


Biodata diri dalam karya berfungsi sebagai alat pemasaran ke atas pembaca.

Biodata yang padat, mempunyai maklumat yang relevan dan mudah dihadam oleh pembaca dalam masa yang singkat.

Biodata penulis menunjukkan kematangan penulis. Semakin lama terlibat dalam menghasilkan karya, semakin pendek biodatanya.

Ada sesetengah penulis, biodatanya hanya melibatkan tiga baris ayat sahaja.


Biodata pada kulit belakang buku


Biodata pada flap buku. Kredit foto Your Fitness Book dan Chieuvan



Ciri-ciri penulis baru atau tidak dilatih dapat dilihat daripada cara penulis memperkenalkan dirinya.
  • Halaman pengenalan dirinya panjang sehingga ada menjangkau dua halaman. 
  • Menyenaraikan semua penglibatan dari zaman sekolah sehinggalah aktiviti di tempat kerja.
  • Menyatakan semua jawatan tertinggi dan semua penglibatan tertinggi dalam laman pengenalan diri.

Biodata penulis berubah mengikut judul buku yang diterbitkan.

Katakan saya menulis buku mengenai perniagaan internet dan buku teknik penulisan. Dua buah biodata mengenai seorang penulis disediakan.

  • Biodata pertama bagi buku pemasaran di internet

Ali bin Abu merupakan pengamalan pemasaran internet teknik Gorila Marketing. Beliau telah mengaplikasi pemasaran konten melalui emel sebagai teknik mendorong pembaca emelnya. Mereka mendapat tip berkualiti selain daripada bimbingan lanjutan melalui coaching.

  • Biodata kedua bagi buku teknik penulisan


Ali bin Abu merupakan finalis Anugerah Pilihan Pembaca POPULAR Berita Harian selama dua tahun berturut-turut. Beliau menulis 23 buah buku dan menulis secara bebas di akhbar dan majalah sejak awal tahun 2000.

Nampak perbezaan antara kedua-kedua biodata ini? Pendek, padat dan relevan. Ia menjawab persoalan pembaca, "Apa melayakkan kamu menulis buku ini?"

Bagaimana pula dengan biodata penulis amatur?

Dia akan menceritakan semua mengenai dirinya seperti berikut:

Ali bin Abu merupakan finalis Anugerah Pilihan Pembaca POPULAR Berita Harian selama dua tahun berturut-turut. Beliau menulis 23 buah buku dan menulis secara bebas di akhbar dan majalah sejak awal tahun 2000.

Merupakan pengamal pemasaran Gorila Marketing melalui media sosial untuk pasaran tempatan. Beliau telah mengaplikasi pemasaran konten melalui emel sebagai teknik mendorong pembaca emelnya. Mereka mendapat tip berkualiti selain daripada bimbingan lanjutan melalui coaching.

Petuanya, biodata yang ditulis padat dan ringkas serta berkaitan dengan subjek buku.

Bagaimana meminimakan risiko penolakan karya? Klik di sini 

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates