Rabu, Ogos 08, 2012

Merancang kejayaan penulisan


Semalam saya belajar sesuatu mengenai merancang kejayaan dan kewangan sebagai pengkarya. Ketika berbual dengan pelukis tersohor dalam dan luar negara, Tuan Yusof Gajah. Beliau memberi beberapa petua yang sesuai bagi seorang penulis buku.

(1) Sasarkan karya murah dan karya mahal

"Ada pelukis berkata, kita pengkarya yang paling miskin. Saya katakan begini,  selagi ada dinding di rumah, setiap dinding itu adalah kewangan kita. Berapa banyak lukisan dapat kita jual. Usahlah fikirkan mahu menjual  karya yang mahal sahaja. Karya yang murah tetapi dapat memenuhi setiap dinding jauh lebih mudah dijual."

(2) Mudahkan tugas dengan bekerja bersama Literary Agent

"Jangan mahu melakukan seorang diri. Sebagus mana saudara sekali pun, berikan orang lain yang saudara percaya mengurus dan memasarkan saudara. Jauh perjalanan saudara. Isteri saya adalah pengurus saya."

Nota: kursuspenulisan.com menyediakan perkhidmatan literary agent

(3) Hidupkan peluang wang besar

"Fikirkan pasaran luar negara. Sebuah karya yang dilesenkan sudah mendapat puluh ribu harga pelesesenan. Itu hanya sebuah karya sahaja."

(4) Panjangkan hayat karya

"Fikirkan karya yang dapat dibaca dari bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan orang tua. Ukur hayat karya berdasarkan hayat pembacanya. Berapa lama saudara mahu ia berada di pasaran."

(5) Cetus idea baru

"Sedangkan LRT pun dapat mencetuskan idea sebuah novel dari satu stesyen ke satu stesyen jika kita melihat sekelilingnya."


Bagaimana meminimakan risiko penolakan karya? Klik di sini  

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates