Khamis, Julai 26, 2012

Semakin ditulis, semakin hilang pembaca



Saya menerima emel mengandungi satu artikel pendek untuk dinilai.

Apa yang saya lakukan, saya letakkan ia di tempat terbuka biar pembaca menilai.

Ini adalah tajuk dan perenggan pertama artikel pengirim tersebut. Bayangkan orang sedang membelek artikelnya dalam majalah atau ia merupakan bab sebuah buku.

Saya bertanya kepada para pembaca yang sanggup mengeluarkan duit bagi membeli.

Apakah perasaan pembaca lelaki dan wanita apabila membaca sebuah buku dengan ayat, "Makanan nafsu bagi lelaki adalah wanita."

Saya hanya memetik sebahagian ayat dalam satu perenggan sahaja

Ini sebahagian jawapan mereka.

  • Agak kasar dan sepertinya tiada etika dalam berbahasa.
  • Saya boleh terima faktanya tapi ayat itu boleh dimurnikan supaya sesiapa yang membaca 'tidak terasa hati'. Kalau ayat lebih sopan maksudnya akan mudah diterima.
  • Ini ayat pendapat. Tidak persuasif. Perasaan membaca: Penulisnya kurang pendidikan.
  • Perkara realiti, tapi ditulis tanpa menggunakan ayat berlapik.
  • Apabila saya membacanya, ia seolah-olah meletakkan wanita di tempat yg sangat rendah.


Penulis ini kehilangan seorang demi seorang pembaca untuk membeli bukunya, meskipun ia belum diterbitkan lagi!

Mengapa begitu?

Maklumatnya benar tetapi penyampaian tergolong dalam gaya penulisan yang mencederakan emosi pembaca.

Jika begitu bagaimana mengatasinya?

Al Quran menggunakan analogi atau perumpamaan bagi menyampaikan ayat-ayat seperti ini. Ia menjaga emosi pembaca dan mendorong pembaca terus mengikutinya.

Apabila subjek intim diketengahkan dalam Al Quran, kita dapat melihat keindahan seperti ayat berikut.

“Isteri kamu adalah ladang-ladang kamu....” sebahagian maksud surah al Baqarah 223.

Tipsnya, berlatih menggunakan analogi yang indah dan mendorong pembaca terus membaca.

Bagaimana meminimakan risiko penolakan karya.? Klik di sini   

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates