Ahad, Februari 05, 2012

Penerbit menggila dengan inovasi 'kenal saya'


Analisa tim latihan penulisan dan penerbitan makmal http://kursuspenulisan.com/ | Pembangunan jenama diteruskan oleh para penerbit buku melalui kaedah ini yang semakin meriah dari aspek kualiti, membina alternatif baru dan konsisten.

(1) Telaga Biru melalui buku dan majalahnya dijadikan bahan tazkirah. Misalnya majalah Solusi pernah digunakan di ILIM sebagai bahan tazkirah oleh imam sementara menantikan solat Isyak selepas Maghrib. Buku Telaga Biru mudah diperolehi di surau kementerian dan digunakan imam bagi tazkirah Zohor serta pada bulan Puasa. Kesanya, hadirin mencari buku ini di kedai-kedai buku.

(2) Karangkraf (dan TV Hijrah) kini membangunkan rangkaian kerjasama M2M (Media dan Masjid) dengan program pembangunan perpustakaan Karangkraf di masjid-masjid (seperti dalam foto). Sebagai rekod, di Kuala Lumpur, JAWI menguruskan 60 masjid seluruh wilayah.



(3) Pembangunan usraf professional oleh penerbit sudah bermula dengan membangunkan usaha usrah yang memberi peluang kumpulan usrah berdasarkan profession. Kesanya mereka mendapat bahan berkualiti daripada naqib usrah dan bahan yang bersesuaian berdasarkan penerbitan. Kumpulan usrah berdasarkan profession memberi keselesaan kepada mereka dari segi privasi dan terbuka dalam kumpulan mereka.

(4) Pembangunan penulis dalam dan luar negara melalui latihan di bawah jenama penerbitan secara konsisten (dalam tempoh 3, 6 dan 12 bulan) melalui pembangunan karya secara adaptasi. Outsourcing dengan mencipta wakil-wakil yang membimbing secara konsisten. Ini seperti mana bayangan Guy Kawasaki yang dipanggil 'Macintosh Evangelist' melalui presentasi beliau (sedangkan beliau tidak berkhidmat dengan Apple lagi, tetapi kesan tetap sama)

(5) Menstruktur tim pembaca sebagai tim sukarelawan penerbit sebagaimana dapat dilihat melalui Karnival Karangkraf, pendedahan industri buku melalui pembaca menyerupai tribe MyTV3 yang melalui semua proses.

(6) Kerjasama 1+1=3, sudah berlaku kerjasama jenama antara penerbit dan bukan 'bisnes buku' sebagaimana kerjasama Adabi dan Karangkraf.




Para penulis apakah idea baru bagi mendorong 'kesedaran' wujudnya buku kita dan mengukuhkan jenama penerbit yang menerbitkan buku kita. Mari kita canai idea gila-gila di sini. Misalnya, "Menaburkan buku dari langit", "Minum dan Baca"

---

Zamri Mohamad merupakan penulisan dan membangunkan penulis baru yang percaya dengan angan-anganya,  gila-gila dan kreatif melalui kursuspenulisan.com

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates