Langkau ke kandungan utama

Penerbit menggila dengan inovasi 'kenal saya'


Analisa tim latihan penulisan dan penerbitan makmal http://kursuspenulisan.com/ | Pembangunan jenama diteruskan oleh para penerbit buku melalui kaedah ini yang semakin meriah dari aspek kualiti, membina alternatif baru dan konsisten.

(1) Telaga Biru melalui buku dan majalahnya dijadikan bahan tazkirah. Misalnya majalah Solusi pernah digunakan di ILIM sebagai bahan tazkirah oleh imam sementara menantikan solat Isyak selepas Maghrib. Buku Telaga Biru mudah diperolehi di surau kementerian dan digunakan imam bagi tazkirah Zohor serta pada bulan Puasa. Kesanya, hadirin mencari buku ini di kedai-kedai buku.

(2) Karangkraf (dan TV Hijrah) kini membangunkan rangkaian kerjasama M2M (Media dan Masjid) dengan program pembangunan perpustakaan Karangkraf di masjid-masjid (seperti dalam foto). Sebagai rekod, di Kuala Lumpur, JAWI menguruskan 60 masjid seluruh wilayah.



(3) Pembangunan usraf professional oleh penerbit sudah bermula dengan membangunkan usaha usrah yang memberi peluang kumpulan usrah berdasarkan profession. Kesanya mereka mendapat bahan berkualiti daripada naqib usrah dan bahan yang bersesuaian berdasarkan penerbitan. Kumpulan usrah berdasarkan profession memberi keselesaan kepada mereka dari segi privasi dan terbuka dalam kumpulan mereka.

(4) Pembangunan penulis dalam dan luar negara melalui latihan di bawah jenama penerbitan secara konsisten (dalam tempoh 3, 6 dan 12 bulan) melalui pembangunan karya secara adaptasi. Outsourcing dengan mencipta wakil-wakil yang membimbing secara konsisten. Ini seperti mana bayangan Guy Kawasaki yang dipanggil 'Macintosh Evangelist' melalui presentasi beliau (sedangkan beliau tidak berkhidmat dengan Apple lagi, tetapi kesan tetap sama)

(5) Menstruktur tim pembaca sebagai tim sukarelawan penerbit sebagaimana dapat dilihat melalui Karnival Karangkraf, pendedahan industri buku melalui pembaca menyerupai tribe MyTV3 yang melalui semua proses.

(6) Kerjasama 1+1=3, sudah berlaku kerjasama jenama antara penerbit dan bukan 'bisnes buku' sebagaimana kerjasama Adabi dan Karangkraf.




Para penulis apakah idea baru bagi mendorong 'kesedaran' wujudnya buku kita dan mengukuhkan jenama penerbit yang menerbitkan buku kita. Mari kita canai idea gila-gila di sini. Misalnya, "Menaburkan buku dari langit", "Minum dan Baca"

---

Zamri Mohamad merupakan penulisan dan membangunkan penulis baru yang percaya dengan angan-anganya,  gila-gila dan kreatif melalui kursuspenulisan.com

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Benarkah hantu mengekori penulis berbanding pembaca?

Membuang 'hantu' yang membuat kita tidak menulis buku dan tidak berusaha membawa proposal kepada penerbit. Lakukan formula ABCDE penulis ini terlebih dahulu. Gantikan ayat yang berada dalam fikiran. Tik-tok kita menghampiri Konvensyen Mini Penulisan pada 20 Julai 2013. Mahu tahu siapa penulis akan turun padang? Mohon klik di sini

Atiqah Rahman benar-benar mahu melihat penulis dalam diri saudara

Assalamualaikum wbt Kepada yang membaca maklumat ini, saya mendoakan semua dalam keadaan gembira, dihujani kejutan kebaikan dari segenap sudut dan ceria di tempat bertugas dan bersama keluarga. Amin ya Allah. Tuan dan Cik Puan yang dimuliakan Allah Izinkan saya memperkenalkan diri, saya Atiqah Rahman dari  kursuspenulisan.com . Mulai 15 Mei 2013 saya akan menguruskan keperluan bakal peserta bengkel penulisan pada sesi akan datang. Tugas saya adalah memastikan saya membantu Tuan dan Cik Puan ke arah sukses dalam dunia penulisan. Maklumat demi maklumat akan diberikan dari masa ke semasa. a Pada hari ini saya akan memberikan beberapa maklumat berdasarkan respon yang diberikan melalui emel. (1)  "Bilakah kursus yang akan datang? Lama kami menunggu dan tidak sabar mahu hadir." Setiap kursus mempunyai tarikh yang berbeza. Disebabkan kursuspenulisan.com mengendalikan kursus hujung minggu sahaja. Maka tarikh yang diberikan kami adalah tarikh yang sangat penting...

Laman web dinaiktaraf.

Saya tidak berpuas hati maka saya ubah semuanya sekali lagi. Laman web rasmi penulis ditukar untuk kali ke berapa, saya sendiri sudah tidak pasti. Tetapi saya jangkakan laman web wajah baru ini bakal kekal dengan wajah ini bagi tempoh yang lama. Saya sedang cuba-cuba belajar menggunakan beberapa perisian grafik bagi keperluan foto di dalam laman web. Apa yang kasar dihaluskan, apa yang bertompok dihilangkan, apa yang gelap dicerahkan. Saya seperti kembali kepada usia 21 tahun, bermain-main dengan perisian grafik di komputer rakan saya. Zaman olok-olok. Kami bergembira dengan gambar dan warna. Kami hasilkan kulit album olok-olok. Kemudian kami hasilkan laman web ringkas seolah-olah laman web sebuah kumpulan muzik. Saya masih ingat lagi, kami berempat baru pulang daripada kelas bahasa Arab. Berlatar belakang dinding dengan permukaan berpasir dan kasar, kami mengambil gambar di situ. Sampai di bilik, kami ubah suai dan menjadi kulit album kumpulan ahli muzik. Bertudung labuh ke konsert un...