Rabu, Februari 01, 2012

Festival Penulis Karangkraf raikan penulis dan pembaca


Pemerhatian tim kursuspenulisan.com. Apa yang diusahakan Karangkraf sepanjang Karnival Buku Karangkraf

(1) Booth penulis-penulis mapan disediakan pada pintu hadapan. Mereka secara konsisten berkarya dalam niche yang sama, mempunyai jualan yang tinggi dan kumpulan pembaca yang ramai. Setiap booth mempunyai tema tersendiri dan bukan tapak menjual buku.

(2) Kerjasama Karangkraf dengan peniaga-peniaga lain yang tidak berkaitan dengan buku diasingkan mengikut zon. Kewujudan mereka menjadi alasan kepada pengunjung berkunjung selain daripada membeli buku. Kerjasama media seperti TV Al Hijrah mendorong sebaran massa melalui televisyen.

(3) Jualan buku terbitan Karangkraf melibatkan buku baru dan stok yang perlu dihabiskan. Bagi buku-buku yang mahu dihabiskan stoknya, ia dijual secara pakej dan lebih menguntungkan pembaca.

(4) Penglibatan para pembaca yang menjadi sukarelawan memudah cara usaha karnival ini. Seperti tim pembaca Ramlee Awang Murshid.

(5) Forum-forum yang diadakan berbentuk forum tambah nilai. Mempromosikan buku secara tidak langsung tetapi tambah nilai ilmu sangat jelas. Misalnya, klik di sini.

Album penuh di sini








---

Zamri Mohamad adalah seorang penulis buku dan melatih penulis di kursuspenulisan.com

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates