Ahad, November 06, 2011

Tokoh Haji, 85 dan 1000 kilometer


Seorang kanak-kanak datang menghampirkan diri kepada seorang lelaki berserban yang sedang mengemaskan ikatan pada lembu di tiang bersebelahan masjid.

Kanak-kanak itu bertanya kepada lelaki berserban, "Kenapa menyembelih haiwan korban dianggap mendekati Allah?"

Lelaki berserban menjawab, "Nabi Ibrahim tokoh haji sepanjang zaman. Hidupnya diuji lagi dan lagi. Pada usia 85 tahun, Allah memerintahkan nabi berhijrah melalui lebih 1000 kilometer menuju ke lembah batu tanpa sumber air dinamakan Mekah."

"Mengapa ibadah korban ini dikatakan menghampiri Allah kerana..." jawab lelaki berserban itu satu persatu-satu.

Pertama

Apa sahaja amalan yang dilakukan oleh para nabi adalah amalan yang mendekatkan kita kepada Allah. Maka apabila kita melakukan apa yang nabi lakukan maka kita menghampiri Allah.

Kedua 

Daging korban diagihkan 1/3 kepada jiran, 1/3 kepada keluarga yang berkorban dan 1/3 diberikan kepada fakir miskin. Maka secara langsung kita mengagihkan kegembiraan dan merapatkan hubungan.

Ketiga

Amalan korban ini sebenarnya sudah lama bermula sejak peristiwa Habil dan Qabil. Apabila Allah memerintahkan mereka memberi hasil terbaik daripada mereka sebagai korban.

Keempat

Kita tahu bahawa bahagian korban berharga beratus ringgit. Maka ia mendorong kita membuat pelan kewangan dalam membuat kebaikan.


Kelima

Ia seperti satu sindiran kepada manusia. Sedangkan haiwan yang tidak ada akal ini boleh patuh kepada perintah Allah, bagaimana pula dengan manusia yang berakal?

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates