Catatan tim kursuspenulisan.com
Antara risiko penulis menulis dalam banyak tajuk pelbagai genre tanpa merancang siri setiap satu sebelum melompat adalah meletakkan editor dalam situasi 'diserang'.
Apa yang mesti dijawab oleh editor jika komponen pemasaran dan jualan bertanya dalam mesyuarat bagaimana mahu menjenamakan penulis kedai runcit?
Apa yang mesti dijawab oleh editor jika komponen pemasaran dan jualan bertanya dalam mesyuarat bagaimana mahu menjenamakan penulis kedai runcit?
Kesan amalan penulis kedai runcit.
- Penulis kedai runcit tidak ada peruntukan bajet marketing daripada penerbit
- Penulis kedai runcit tidak ada promosi khusus meskipun judul bukunya banyak.
- Penulis kedai runcit tergantung dalam rancangan editorial kerana road map tidak jelas.
Ini juga mendorong situasi stress editor dan kurang bersemangat membangunkan jenama penulis tanpa rancangan 'parit'.
---
ZAMRI MOHAMAD merupakan penulis buku dan pengasas kursuspenulisan.com . Beliau juga merupakan trainer ideator, kreativiti dan inovasi. Hubungi melalui zamrimohamad@gmail.com bagi menghadiri kursus dan mengendalikan bengkel di lokasi cadangan.
Ulasan