Rabu, Ogos 17, 2011

Sesen wang saya tidak berbaki kerana dia


Sementara menunggu sesi woksyop pemasaran Facebook, saya singgah sebentar ke MPH di Mid Valley. Terdorong mencari buku Positioning tulisan Jack Trout sebagaimana dicadangkan oleh Tuan Hilmi Isa, penulis buku Rahsia Kalimah Berkuasa terbitan Truewealth.

Buku yang dicari ditemui, membelek bahagian dedikasi dan membacanya;

Dedicated to the second best advertising agency in the whole world.

Ayat dedikasi kepada yang kedua terbaik membuat saya tersenyum. Bukan kedudukan pertama sahaja yang perlu dirai, di mana sahaja kedudukan yang didudukinya, ia selaras dengan prinsip kamu dapat apa yang kamu usahakan.

Buku setebal 210 halaman dengan perbincangan mendalam mengenai positioning dalam 25 bab keseluruhan dibawa ke sana sini. Kemudian kedengaran suara sedang bercakap kepada sekumpulan pengunjung MPH. 

Ceramah disampaikan oleh seorang penulis sedang berlangsung.

Penulis itu bernama Andrew Chia. Beliau menulis buku berjudul Money Secrets. Kini buku itu sudah empat siri diterbitkan. Kekuatan penulis ini adalah cerita demi cerita yang memudahkan kefahaman kami mengenai konsep money intelligence.

Kata Tuan Andrew, "Terdapat tiga perkara yang perlu kita kuasai mengenai money intelligence."

Mikrofon dijarakkan sedikit daripada mulutnya, tetapi suara masih jelas kedengaran, "Minda mesti diset dengan betul. Berhati- hati dengan virus wang dalam pengurusan kewangan"

Tanpa bergerak ke kiri atau pun kanan, Tuan Andrew memegang kemas mikrofon di tangan, "Dalam virus kewangan, ada disebut motivasi menghasilkan wang daripada wang. Ini adalah logik yang berbahaya. Realitinya manusia kekal kekurangan wang dan jika menyeluk poket pun belum tentu ada jumlah besar yang kita inginkan."

Kesan daripada konsep ini manusia meminjam wang bagi menggandakan wang.

"Seterusnya adalah konsep tanpa risiko tidak ada hasil atau no risk no gain. Ini adalah virus kewangan yang dijadikan modal bagi skim cepat kaya menarik perhatian ramai. Misalnya mereka menekankan, jika tidak mahu melabur sedikit dalam skim kami, belum tentu dapat keuntungan," jelasnya panjang lebar.

Sikap penjudi dengan kepercayaan sedikit lagi akan ada keuntungan dipengaruhi oleh virus kewangan ini.

Tuan Andrew juga menyebut, dalam mengurus wang secara bijaksana peraturan dan kemahiran menyalurkan wang ke dalam mana-mana jenis pelaburan mesti dikuasai dengan sepenuhnya.

Pernah berlaku dalam pertemuan dengan seorang klien beberapa tahun lalu, beliau diajukan dengan soalan, "Which stock you are gambling?" berbanding, "Which stock you are invest?"

Pengetahuan mengenai peraturan pelaburan yang longgar menyebabkan pelaburan dianggap sebagai perjudian. 

Ingatan Tuan Andrew Chia, penulis Money Secrets

----

ZAMRI MOHAMAD telah menulis 20 buah buku. Merupakan trainer penulisan non fiksyen. Berminat melalui proses coaching menghasilkan buku, emelkan dengan subjek Coaching ke zamrimohamad@gmail.com, berminat menjemputnya mengendalikan bengkel? Emelkan ke zamrimohamad@gmail.com

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates