Sabtu, Ogos 13, 2011

Demam anak, ayah tahu sendiri

Diari Ramadan.

Lelaki itu menarik kerusi di hadapan kami dan kemudian duduk. Dia menghembuskan nafas seolah-olah melepaskan kepenatan. Satu jam tiga puluh minit berbaki sebelum azam Maghrib, sebelum kami berbuka puasa.

Lelaki itu kemudian mencondongkan tubuhnya ke hadapan dan bercerita. Mula-mula dia bercerita mengenai kerjanya pada bulan puasa. Kemudian bercerita mengenai kerjanya esok. Tidak lama bercerita mengenai keluarga.

Dia menggosok-gosok keningnya, kemudian mengurut kecil pada bahagian dahi dengan dua jari, lalu bercerita, "Apabila saya fikirkan, kita tidak mampu melebihi apa yang ayah kita lakukan. Meskipun kita sudah bergelar ayah."

Saya mendiamkan diri.

Dia menyambung cerita, "Saya masih ingat lagi bagaimana ayah menjaga adik kami. Perkara yang membimbangkan dirinya apabila anak jatuh sakit. Jika demam sebelum usia tujuh tahun dapat memberi kesan kepada sarafnya dan boleh mengakibatkan kecacatan."

Saya mendiamkan diri.

Dia memandang dengan dua jari masih di dahi, "Ayah sentiasa memastikan setiap malam anaknya yang demam akan tidur bersamanya. Dia menjadikan lengan sebagai bantal kami. Biar rapat biar dekat. Ada petua yang ayah amalkan."

Saya mendiamkan diri.

Dia menunjukkan lengan kanan dan meneruskan cerita, "Berbantalkan lengan ayah memudahkan dia tahu keadaan anaknya. Jika suhu badan anaknya naik, terasa pada lengan dan dia mudah terbangun dari tidur. Cepat sahaja dibawa bertemu doktor."

Saya mendiamkan diri. Apa yang mahu saya tambah daripada ceritanya?

Dia mengangkat wajah melihat siling dan menambah ayatnya sendiri, "Ayah dahulu, cepat sahaja sekiranya anak memerlukan di sisi. Itu yang tidak dapat saya tandingi."

Berbantalkan lengan ayah, biar dekat dan biar rapat. Biar selamat si anak.


-----

ZAMRI MOHAMAD telah menulis 20 buah buku. Merupakan trainer penulisan non fiksyen. Berminat melalui proses coaching menghasilkan buku, emelkan dengan subjek Coaching ke zamrimohamad@gmail.com, berminat menjemputnya mengendalikan bengkel? Emelkan ke zamrimohamad@gmail.com

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates