Sabtu, Julai 30, 2011

Tip Penulis Bebas | Tip Menjadi Penulis Bestseller

Hari ini rakan-rakan di blog memberi ulasan mengenai buku Tip Menjadi Penulis Bestseller. Kepada rakan-rakan yang baru pertama kali mendengar judul buku ini. Berikut merupakan pengenalan buku tersebut.

Tip Menjadi Penulis Bestseller memberi fokus kepada cara-cara menulis buku bukan fiksyen. Ia mendedahkan bagaimana cara menulis buku bukan fiksyen berdasarkan pengalaman hidup dan kerjaya yang akan menjadi semuah buku yang ditunggu-tunggu pembaca.



Buku ini telah banyak membantu pemilik blog ini, dalam meningkatkan kualiti penulisan, serta menghasilkan karya-karya berkualiti berbentuk


Aku dalam proses menulis ebook keempat bertajuk ‘Tips Mudah Lulus’.


Secara asasnya penulisan yang menggunakan KJ method tidak menggunakan kaedah penulisan secara linear. Kaedah ini dijadikan sebagai panduan untuk penulisan buku bagi ahli keluarga PTS (rujuk Forum PTS). Zamri Mohammad juga menerangkan cara menggunakan kedah ini di dalam buku Tip Menjadi Penulis Bestseller di dalam bab “KJ Method Untuk Penulis Yang Sibuk”.


Penulis seringkali menghadapi masalah dalam mencari idea dalam menghasilkan penulisan untuk blog. Masalah ini adalah suatu yang biasa kepada penulis baru. Nasib baiklah buku Tip Menjadi Penulis Bestseller karya Zamri Mohammad dan juga blogger Aqif Azizan ada mengupas mengenai perkara ini di dalam blog beliau.


Sepanjang hayatnya beliau dikenali sebagai seorang ulama, aktivis politik, dan juga seorang sasterawan. Hasil karyanya sehingga saat ini masih lagi menjadi rujukan oleh sebahagian para ilmuan. Menurut sumber dari wikipedia, beliau menghasilkan sebanyak 79 karya dalam bentuk penulisan.


Manakala Tip Menjadi Penulis Bestseller pula bikinan Zamri Mohamad lebih memaparkan cara mahu buat duit melalui penulisan. Sesetengah orang akan melabelkan pemikiran jenis Zamri Mohamad jenis pemikiran kapitalis yang kerjanya buat duit sahaja.


Menurut buku Tip Menjadi Penulis Bestseller, terdapat 4 gaya elemen penulisan yang menjadikan karya anda berpengaruh iaitu Peribadi, Popular, Struktur dan Fakta.

Dalam bab ini anda akan didedahkan mengenai kuasa penulisan Fakta di blog anda dan bagaimana untuk memahami keperluan pembaca.


Di dalam penulisan, ia mempunyai etikanya tersendiri. Jika kita melihat blog Tun Dr. Mahathir dalam mengkritik Dato' Seri Abdullah (kini Tun) mengenai pentadbiran Malaysia yang kucar-kacir suatu ketika dahulu, beliau tidak memanggil Dato' Seri Abdullah dengan panggilan 'Pak Lah' tetapi dengan panggilan Dato' Seri ataupun Abdullah. Begitu juga dalam kritikan beliau lagi, beliau tidak menggunakan bahasa-bahasa kesat dalam penulisan blognya seperti 'bodoh' dan sebagainya. Ini menunjukkan dalam penulisan sama ada blog atau pun sebagainya, ia mempunyai etika tersendiri.


Ketika saya membaca buku ‘Tip Menjadi Penulis Bestseller’ oleh Tuan Zamri Mohamad, saya terjumpa sebuah petua hebat lagi berkesan, yang dikongsikan oleh Hamka.

Dalam buku ini, beliau menyatakan, “Jangan tunggu kesempurnaan. Kerana ia akan datang apabila kita mula menulis.”


"Hamka membuktikannya apabila menulis buku bertajuk di Bawah Lindungan Kaabah. Idea asal buku ini datang daripada rakannya. Oleh sebab sikap ragu-ragu kerana merasa diri tidak cukup ilmu., idea itu tidak ditulis oleh rakannya. Sebaliknya Hamka menulis dan menerbitkan terlebih dahulu. Timbul kekesalan oleh rakan itu."


Sebagai contoh, jika anda merakam lagu, menulis lirik atau pun lagu, anda akan mendapat royalti dari hasil kerja anda. Contoh lain adalah dengan menulis buku. Anda hanya perlu menulis buku itu sekali sahaja, Setiap buku anda yang terjual, anda akan mendapat royalti (pendapatan).


Tulisan yang dihasilkan menunjukkan sikap penulis yang cenderung kepada kebenaran dan fakta, bukan memperjuangkan sesuatu berdasarkan kepentingan individu. Penulis perlu memainkan peranan bagi mencerdikkan bangsa, mempermudah ilmu dan membumikan ilmu yang betul supaya dipraktikkan oleh masyarakat.”


Aku cuma beli sebuah buku. Tajuknya Tip Menjadi Penulis Bestseller tulisan Zamri Mohamad terbitan PTS Publishing.


I grab this one because it is the inner wish of mine that yet to form in reality.


Penulis bestseller memberi kemudahan kepada orang lain melalui bakatnya.

Penulis boleh membantu orang melalui karya yang dihasilkan; memberi ilmu, semangat, harapan. Menulislah dan kesempurnaan akan datang secara berperingkat. Proses pembelajaran berlaku sepanjang masa.


ZAMRI MOHAMAD telah menulis 20 buah buku. Merupakan trainer penulisan non fiksyen. Berminat melalui proses coaching menghasilkan buku, emelkan dengan subjek Coaching ke zamrimohamad@gmail.com, berminat menjemputnya mengendalikan bengkel? Emelkan ke zamrimohamad@gmail.com. 

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates