Selasa, Mac 01, 2011

Kata kati katu (4) Edisi Trengganu


Kata-kata | Semalam mereka menulis cerita di papan pasir. Berbolak balik hati mahu membiarkan ia kekal di situ. Kemudian mereka berlari di atasnya, mengubah laluan cerita lama. Lalu kekal jadi corak hidup yang panjang. Satu dan dua waktunya kita berfikir, apa perlu kita luruskan semula garis pasir itu? Biar jadi cerita kita, atau cerita mereka? Tapi ini cerita Tuhan kepada siapa yang melukis ombak garis itu.


Kata-kata | Mimpi kamu besar wahai si kecil. Tidak ada tangga yang mematikan langkahmu. Biar disuruh turun, dia berjalan mendongak. Mahu dicapai apabila sampai. Jiwamu tidak mati walau dibunuh berkali-kali oleh kata aku dan kata kita juga kata dia. Biar tertolak, tangan tetap menahan tubuh. Biar berdiri pasti.



Kata-kata | Hei laut biar aku bicara kepadamu. Kau hempaslah aku dan aku kembali. Kau hanyutkanku akan aku datang lagi. Perasaan yang sama ini tidak lemas meski pun tenggelam berkali-kali. Kerna aku pasti, bukan nyanyian kosong yang aku lontar padamu sejak tercipta suara pertama kali.





Kata-kata | Dan dia menunggu. Selepas satu perjalanan yang terhenti. Berundur tidak, hanya terus menanti. Menunggu yang dahulu pergi jauh, sebelum dia mengikuti perjalanan seterusnya. Biar kepastian itu benar berlalu, lalu dia akan turun dari tangga ini.


Foto: Pantai Bukit Keluang, Besut, Trengganu.



-----

Siapakah manusia bernama Zamri Mohamad?

Zamri Mohamad merupakan penulis yang sedang mencapai penerbitan 21 buah buku pada tahun 2011. Dengan sasaran mengubah masyarakat secara total secara mesra syariah. 

Beliau melatih para penulis di bawah label beliau. Selain itu menggerakkan penghasilan peniaga tradisional yang berniaga di blog melalui formula Mulakan dengan Apa di Tangan. Juga membantu dalam aspek penulisan iklan jualan.





0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates