Jumaat, Ogos 13, 2010

Berfikir secara ringkas

Saya berfikir | Bazar Ramadan menghala ke UIA biasanya penuh dengan gerai-gerai jualan melainkan tahun ini. Masih ada ruang-ruang. Juadahnya ekonomi dan hampir sama. Murtabak roti canai pun ada. Memang 'bajet' sifatnya.

Saya berfikir | Jibril menyemak bacaan Quran Rasulullah sebanyak dua kali apabila sempurna ayat diwahyukan. Apakah dalam penerbitan moden dapat digunakan cara ini dengan kaedah semakan dua kali oleh penulis dan penerbit sebelum diterbitkan.

Saya berfikir | Dalam kepayahan puteri nabi Muhammad mengambil upah menguli roti dan suaminya mengambil upah mengangkat air, Nabi memberi cara meringankan dengan mengajar zikir subhanallah, alhamdulillah dan allahuakbar kepada Fatimah agar diamalkan sebelum tidur. Manakala suaminya, Ali Ibn Abi Talib juga mengamalkan meskipun dalam peperangan.

Saya berfikir | ‎"Jika memberi wang raya pada bulan Ramadan. Bertambah-tambah deposit daripada Allah. Insya Allah." Katanya membuat saya berfikir panjang.

Saya berfikir | Terawih. elaki itu menyerahkan kad perhubungan beliau, "Bisneskah?"
Jawabnya, "Tidak. Kad itu nama dan nombor perhubungan saya. Ramadan ini saya berkenal-kenalan dan berkawan-kawan dengan mereka yang di kiri dan kanan saya. Boleh saya tahu nama saudara?" Kad berwarna putih berisi nama dan nombor telefon dihulurkan.


----

Siapakah manusia bernama Zamri Mohamad ini?

Zamri Mohamad adalah penulis 15 buah buku, jurulatih penulis bebas, perunding di Akademi Penulis dan jurulatih pemasaran perniagaan kecil di internet di kursusperniagaan.com dalam bidang penulisan iklan di internet. Sertai seminar, miliki buku dan ketahui lebih lanjut penulis buku di Malaysia di laman web rasmi.

0 Respons:

 

Catatan Trainer Kursus Penulisan Copyright © 2011 | Template design by O Pregador | Powered by Blogger Templates